Picture of the authorPicture of the author
/ , петак, 04.04.2014

Представљени резултати програма Јапанске агенције за међународну сарадњу на повећању конкурентности пет прехрамбених компанија у Војводини

04042014_VIP_sl1
AA

У Фонду за подршку инвестиција у Војводини – ВИП фонду, одржана је конференција поводом завршетка пројекта реализованог уз помоћ Јапанске агенције за међународну сарадњу (JICA), који је имао задатак повећање конкурентности производа у прехрамбеној индустрији у Војводини.

Поред директорице ВИП фонда Емилије Станковић, која је изразила наду да ће се, након успешног окончања овог програма, сарадња наставити, на конференцији су говорили директор канцеларије за Балкан Јапанске агенције за међународну сарадњу Абе Тошија (Abe Toshiya), експерт из Јапана који је, испред JICE, у Војводини непосредно спроводио овај програм Тадаки Танака (Tadaaki Tanaka) и директор производње компаније “PatentCо” Иван Илић, једне од пет компанија које су биле укључене у пројекат.

ВИП фонд је, наиме, почетком 2013. године аплицирао код Јапанске агенције за међународну сарадњу при Влади Јапана, за добијање подршке овом програму. Подршка је подразумевала долазак експерта из Јапана који је помогао домаћим компанијама из сектора прехрамбене индустрије у развоју њихове конкурентности. Пројекат је одобрен и ВИП фонд је, на основу јавног позива, изабрао пет домаћих предузећа која су испунила услове. То су “Нектар” и “Фруктус” из Бачке Паланке, “Мара” из Сомбора, “Неопланта” из Новог Сада и “PatentCо” из Мишићева.

Од новембра прошле године, Тадаки Танака радио је са овим компанијама на развоју њихове конкурентности, побољшању и увођењу иновација у радне односе, смањењу трошкова производње и побољшању њихове стратегије извоза.

Јапанска агенција за међународну сарадњу задужена је, иначе, за пружање билатералне помоћи Владе Јапана за развој, обезбеђујући техничку сарадњу, зајмове и бесповратну помоћ и фокусирана је на три области од заједничког интереса за регион западног Балкана: учвршћивање мира, развој приватног сектора и суочавање са еколошким проблемима.

Према речима Абе Тошија, у овом случају се радило о помоћи на развоју приватног сектора у Србији и примени јапанске “каизен” методе у раду. Након Другог светског рата, у потпуно разрушеном Јапану, у коме је владало сиромаштво, јапанско друштво је развило филозофију побољшања квалитета живота, тзв. “каизен”, метод који је касније уведен и у процесе производње и управљања у многим гранама јапанске привреде и који је дао полет тим компанијама, без великих инвестиција. То је разлог због којег се Влада Јапана одлучила да пошаље експерта из агенције JICA, да имплементацијом “каизена” у прехрамбеној индустрији Војводине унапреди њену производњу.

Експерт из Јапана Тадаки Танака је провео шест месеци у одабраним предузећима и за то време за сваку од њих сачињени су предлози за побољшање производње што је и учињено. Према његовом мишљењу, ове компаније имају значајне потенцијале да своје производе пласирају на светском тржишту.

Да је програм имао за резултат напредак у фирми потврдио је и Иван Илић из Мишићева, чија компанија се бави производњом сточне хране и адсорбента микотоксина. Компанија “Нектар” успешно се представила на сајму Фудекс (Foodex), који је у марту одржан у Токију. Посету сајму организовала је JICA у оквиру своје подршке Програму повећања конкурентности производа у прехрамбеној индустрији Војводине.

fixed-img