Покрајински секретаријат за привреду, запошљавање и равноправност полова у сарадњи са Друштвом дипломираних инжењера железничког саобраћаја Србије (ДИЖС) из Београда и Дирекцијом за железнице Републике Србије организовало je округли сто под називом ,,Примена Закона о безбедности и интероперабилности железнице”. Секретаријат за привреду је препознао актуелност теме и новине које са собом доноси Закон о безбедности и интероперабилности железнице, те је стога омогућио саветовање шире стручне јавности о овој области.
“Разлог окупљања је усвајање и ступање на снагу два закона која се тичу железнице, а који су прошле године усвојени у Народној скупштини Републике Србије по хитном поступку: Закон о железници је донет у мају 2013. и Закон о безбедности и интероперабилности железнице у децембру 2013. године. Хитност поступка је проистекла из обавезе да се побољша ефикасност железничког система Републике Србије и да се омогући његово интегрисање у тржиште транспортних услуга Европске уније”, изјавио је заменик покрајинског секретара за привреду, запошљавање и равноправност полова Балинт Јухас.
Закон о железници је изменио правно уређење области железнице, а то је захтевало доношење закона којим ће се уредити безбедност и интероперабилност у железничком саобраћају, као области која није била усклађена с важећим прописима Европске уније. Закони су донети и сада их треба имплементирати. Европска унија посматра примену законске регулативе, као и њено усвајање.
Данас су се у Новом Саду окупили стручњаци који су препознали озбиљност овог посла и који су одлучили да расправљају о томе како најлакше и најцелисходније да примене овај законски пакет. “Данашњи одзив је јасан показатељ опредељења људи који користе железничке услуге“, рекао је Јухас.
Директиве Европске уније о интероперабилности заснивају се на новом и глобалном приступу транспортног система конвенционалне железнице. Конвенционални железнички транспорт у Србији доношењем ових реформских закона хвата корак са тенденцијама и правцима развоја железница европских земаља, у циљу равноправног учешћа у условима конвенциалног железничког транспорта. За постизање оваквог циља основни предуслов, поред инфраструктуре, био је и усклађивање свих елемената конвенционалне железнице наше земље са стандардима и прописима ЕУ, пре свега са захтевима Директиве новог и глобалног приступа стандарду 2001/16/ЕЦ, ,,Интероперабилност Паневропске конвенционалне железнице”.
Помоћник директора Дирекције за железнице Синиша Тркуља, говорио је о Закону о безбедности и интероперабилности железнице који је ступио на снагу 6. децембра 2013. године и који доноси много нових решења и новина. Тркуља је нагласио важност бављења управљањем применом прописа, као и обавезу за доношењем подзаконских аката који ће бити подршка примени овог Закона. Ово је неопходно јер су поједине области пререгулисане, док су неке недовољно регулисане у погледу донетих подзаконских аката. Појашњен је и термин ,,интероперабилност“ који подразумева способност железничког система да омогући безбедан и непрекинут саобраћај возова који испуњавају потребне захтеве за одређену мрежу.
Напослетку, шеф Одсека за нормативне и техничке прописе у Дирекцији Милан Поповић, представио је најзначајније аспекте нормативног уређења на индустријским колосецима.