Најновије истраживање институције Покрајинског заштитника грађана – омбудсмана о локалним популационим политикама показало је да јединице локалне самоуправе на територији АП Војводине овом питању не приступају стратешки, упркос томе што им важећи прописи дају велика овлашћења у овој области.
Значајно место у Програму дeмoгрaфскoг рaзвoja AП Вojвoдинe заузима део који се односи се на подстицање јединица локалне самоуправе на већу активност у овој области. Сa стaнoвиштa пoлoжaja и улoгe лoкaлнe сaмoупрaвe у пoлитичкoм систeму нeмa знaчajниjeг питaњa oд нeпoсрeднoг интeрeсa зa лoкaлнo стaнoвништвo нeгo штo je питaњe рeпрoдукциje тoг стaнoвништвa. Meрe пoпулaциoнe пoлитикe држaвe су пo свoм кaрaктeру oпштe и спрoвoдe сe jeдинствeнo нa цeлoj њeнoj тeритoриjи. Aли, зa пoпулaциoну пoлитику кoja прeтeндуje дa будe успeшнa, вaжнo je дa будe дoпуњeнa мeрaмa oргaнa лoкaлнe сaмoупрaвe и финaнсирaнa лoкaлним извoримa jaвних прихoдa. Oтудa je лoкaлнa сaмoупрaвa тaj чинилaц у друштву кojи нajбoљe мoжe прeпoзнaти пoтрeбe кoнкрeтних рoдитeљa и у oквиримa свojих oвлaшћeњa и кoмпeтeнциje aктивирaти oдрeђeнe мeхaнизмe кojимa сe тe пoтрeбe мoгу зaдoвoљити нa нajбoљи мoгући нaчин“.
Покрајински омбудсман је стога прикупио и анализирао податке о томе да ли су и на који начин војвођанске јединице локалне самоуправе предузеле одговарајуће мере у оквиру својих локалних популационих политика.
Подаци из истраживања указују на то да 26 од укупно 45 војвођанских локалних самоуправа има усвојену локалну стратегију социјалне заштите, док њих 13 није усвојило нити овај, нити неке друге стратешке документе у којима се регулише и област социјалне заштите. Тек 24 одсто локалних самоуправа обезбеђује новчану помоћ незапосленим родитељима, док нешто више од половине обезбеђује родитељски додатак за прво дете. Свако рођено дете новчану помоћ добија у 11 локалних самоуправа, а у њих 28 деца трећег, односно четвртог реда рођења могу бесплатно да похађају предшколске установе. Око трећина локалних самоуправа деци пружа помоћ у виду уџбеника и новчаних награда за ђаке генерације, а тек 13 одсто њих даје стипендије и помоћ даровитим ученицима.
Имајући у виду ове податке, Покрајински омбудсман сматра да је тако важном питању као што је локална популациона политика потребно приступити стратешки. Међутим, јединице локалне самоуправе још увек чешће поступају стихијски. На то указује и податак да је само у њих десет основано тело (комисија, савет) одговорно за спровођење популационе политике, а да само две јединице локалне самоуправе имају основан фонд за ову намену.
Локалним самоуправама је, упућена препорука да анализирају демографску слику локалне средине и идентификују ресурсе и успоставе институционални оквир за спровођење локалне популационе политике. Потребно је дефинисати локалне мере популационе политике имајући у виду и њену родну димензију, као и обезбедити средства за спровођење ових мера. Већу пажњу потребно је посветити обезбеђивању едукативне и саветодавне подршке родитељима, деци и младима, као и ефикаснијој сарадњи и умрежавању институција и организација које се баве питањима локалне популационе политике и сродним областима (социјална и здравствена заштита, образовање, култура, спорт, медији, родна ранвоправност и слично).