Picture of the authorPicture of the author
/ , понедељак, 21.01.2013

Деманти Покрајинског омбудсмана

Читај ми

Читај ми
AA

Међународни споразум изнад закона, али не и УставаСупротно наводима из саопштења Владе Републике Србије, Покрајинском омбудсману је познато да је потврђени и објављени међудржавни споразум по правној снази изнад закона, али неспорно је да међудржавни споразум не може да буде изнад Устава (Устав РС, члан 16, став 2 и члан 167, став 1, тачка 2). Будући да, како је и потврђено у саопштењу Владе, потврђеног међународног уговора са Уједињеним Арапским Емиратима нема, уговор са Ал Дахром се може закључити и исти може ступити на снагу тек након што међудржавни споразум са Уједињеним Арапским Емиратима буде потписан, ратификован и објављен.
Покрајински омбудсман поступа у оквиру својих овлашћења уређених покрајинском Скупштинском Одлуком о Покрајинском омбудсману који у члану 1 прописује да се Покрајински омбудсман стара о заштити и унапређењу људских права и слобода сваког лица зајамчених Уставом, потврђеним и објављеним међународним уговорима о људским правима, општеприхваћеним правилима, законом и прописима АПВ.
Омбудсман у свом поступању искључиво има у виду заштиту права грађанки и грађана и налази да су овим предуговором повређена следећа права грађана и грађанки гарантованих Уставом Републике Србије:
1. Право грађана на имовину, гарантовано чланом 58 Устава Републике Србије, којим се јемчи мирно уживање својине и других имовинских права стечених на основу закона. Закон о враћању одузете имовине и обештећењу прописује забрану отуђења и оптерећења подржављене имовине. Од ступања на снагу тог закона имовина која је одузета бившим власницима не може бити предмет отуђивања, хипотеке или залоге, до правноснажног окончања поступка по захтеву за враћање. Супротно овоме, предуговор не садржи одредбу о томе да ли је предмет уговора подржављено пољопривредно земљиште и да ли има поднетих захтева за враћање имовине.
2. Право на рад, гарантовано чланом 60 Устава, којим се јемчи право на рад, у складу са законом. Чланом 147 Закона о раду је прописано да у случају статусне промене, односно промене послодавца, у складу са законом, послодавац следбеник преузима од послодавца претходника општи акт и све уговоре о раду који важе на дан промене послодавца. Супротно овоме, у предуговору стоји да ће Нова компанија обавити разговоре са лицима која су тренутно запослена у Друштвима те ћÐµ на основу добијених резултата преузети само она која задоволјавају задате критеријуме.
3. Повређен је члан 21 Устава којим је прописано да су пред Уставом и законом сви једнаки и да свако има право на једнаку законску заштиту, без дискриминације. Забрањена је свака дискриминација, непосредна или посредна, по било ком основу, а нарочито по основу расе, пола, националне припадности, друштвеног порекла, рођења, вероисповести, политичког или другог уверења, имовног стања, културе, језика, старости и психичког или физичког инвалидитета. Наведеним предуговором грађани Републике Србије су стављени у неравноправан положај у односу на страно правно лице у поступку стицања својине и остваривања права закупа на пољопривредном земљишту.
4. Повређено је и право грађана на покрајинску аутономију и локалну самоуправу гарантовано у Основним начелима Устава из члана 12 којим је прописано да је државна власт ограничена правом грађана на покрајинску аутономију и локалну самоуправу. Право грађана на покрајинску аутономију и локалну самоуправу подлеже само надзору уставности и законитости. У поступак закључивања предуговора нису укључени представници Аутономне Покрајине Војводине и јединица локалних самоуправа.
5. Повређени су посебни режими добара и посебан статус добара од јавног интереса гарантованих чланом 88 Устава којим је прописано да је коришћење и располагање пољопривредним земљиштем, шумским земљиштем и градским грађевинским земљиштем у приватној својини слободно али да се законом могу ограничити облици коришћења и располагања. Закон о пољопривредном земљишту прописује да власник пољопривредног земљишта не може бити страно физичко, односно правно лице и да се пољопривредно земљиште у државној својини не може отуђивати.
6. Чланом 18 Устава гарантована је непосредна примена зајемчених људских и мањинских права. Јемче се и као таква, непосредно примењују људска и мањинска права зајемчена општеприхваћеним правилима међународног права, потврђеним међународним уговорима и законима. Одредбе о људским и мањинским правима тумаче се у корист унапређења вредности демократског друштва, сагласно важећим међународним стандардима људских и мањинских права, као и пракси међународних институција које надзиру њихово спровођење.
7. Повређено је и чланом 20 Устава заштићено право грађана да се достигнути ниво људских и мањинских права не може смањивати.Покрајински омбудсман одбацује све инсинуације да је његово саопштене политички инструисано. Мешање извршне власти у рад независних институција не представља вредност модерног, демократског и европски оријентисаног друштва којем Србија тежи. Као и до сада, Покрајински омбудсман ће и у будуће бранити људска права грађана, јер сваки грађанин има право да зна ко, када и како крши људска права.

fixed-img