Picture of the authorPicture of the author
/ , уторак, 04.06.2013

Излагање председника Пастора на скупу ”Безбедносне трансформације пословних система и институција”

04062013_pastor_ms

Читај ми

Читај ми
AA

Даме и господо !Ако на тренутак застанемо и покушамо пронаћи нит која повезује различита политиколошка, социолошка, правна промишљања, видимо да људско друштво од својих почетака тражи одговоре на питања: како опстати, како преживети, како се одбранити, како очувати здравље. Људске заједнице су кроз историју увек трагале за безбедношћу. Дакле, потреба за безбедношћу је нит која повезује широки спектар области: политичку, правну, економску, геополитичку, војну, социјалну, демографску, информациону, еколошку, здравствену, и тај квалитет интегративности је садржан можда на најбољи начин једном појму – то је нови концепт људске безбедности.

Отуда безбедност није просто именица која нешто именује, већ принцип на основу којег се ствари формулишу. Или прецизније, врховни принцип, основа, оно што претходи нечему: још је Лајбниц записао: „Ако неко гради кућу на песковитом терену, он мора копати све дотле док не наиђе на неки чврст камен или темељ". 

Наша политичка заједница трага управо за тим темељним принципом. Јер, Србија је у потрази за властитим идентитетом, а као транзиционо постконфликтно друштво, и у потрази за дефинисањем новог безбедносног идентитета. Суочена је са бројним ризицима, који произилазе из озбиљне економске и социјалне  исцрпљености свих друштвених ресурса.  Свакако, морамо имати у виду и да велики број градјана није спреман, великим делом и из страха да се суочи са бројним ризицима које носи транзиција. Даме и господо,У потрази за новим идентитетом наша политичка заједница треба нови концепт људске безбедности који се ослања на чврсту међусобну потпору три стуба: а то су слобода, транспарентност и заштита темељних људских и мањинских права. Слобода, транспарентност, безбедност и заштита и унапређење темељних људских и мањинских права су продукти демократије. Кроз историју су се под појмом безбедности подразумевали различити садржаји. Бројна значења израза безбедност су потврда: да поштовање људских права подразумева простор слободе, »слободе од страха и ускраћености« и отклањање свих претњи које могу угрозити егзистенцију појединца. Људска безбедност је претпоставка развоја свих потенцијала које једна заједница поседује.Наш свакодневни ангажман подразумева промовисање и јачање новог концепта људске безбедности као и безбедности локалних заједница и Аутономне Покрајине Војводине као стабилног и сигурног региона, а промовисањем политика које у фокус стављају потребе и интересе градјана.Концепт сигурног и безбедног градјанина је концепт минимизирања и докидања страха од различитих ризика и претњи, којима је директно или индиректно изложен. Сигуран и безбедан појединац је мерна јединица сигурности и безбедности целе заједнице. Даме и господо,Нови безбедносни идентитет Србије за полазну тачку узима  безбедност појединца која је резултат обједињеног утицаја економских, социјалних, политичких, културних, демографских и еколошких околности. Видимо да мноштво социјалних и политичких чинилаца гради безбедносну инфраструктуру, или речима струке, су претпоставка јачања безбедносног капацитета једне заједнице, како на микро тако и на макро нивоу.  Свакако да заједнички живот припадника различитих етничких, језичких, верских заједница представља потенцијални ризик по јавну безбедност. Смањење и уклањање етничких, језичких, верских дистанци, као и унапређење интеркултуралне комуникације су претпоставка заштите темељних људских и мањинских права и у том смислу смањења безбедносних ризика Политичко и правно окружење које гарантује заштиту темељних права, видљивост различитих мањинских заједница и њихово активно учешће у доношењу кључних политичких одлука, владавина права, одрживи развој и једнак приступ ресурсима – верујем да је такво политичко и правно окружење замишљао Томас Хобс када је писао да је "безбедност најосновнија вредност на којој је човечанство градило своје индивидуалне и колективне животе".Само у таквом амбијенту безбедност, транспарентност и слобода представљају мерила демократичности једне заједнице. Само безбедан човек је слободан човек, а само слободан човек може да преузме одговорност за своју властиту и општу добробит  своје заједнице.Но, и на најбољи начин формулисане теоријске претпоставке безбедности се на жалост суочавају са реалношћу. А, како је то рекао још Бизмарк,  „то што се у овом свету дешава, увек поседује нека својства палог анђела: он је леп, али му недостаје мир, велики је по својим замислима и делима, али је неуспешан, горд и усамљен." Даме и господоСуочени смо са бројним глобалним и регионалним безбедносним изазовима. Све мање говоримо о класичним облицима тероризма, све више о постмодерним облицима „супертероризма", сајбер и биотероризма. Сарадња у размени информација, знања и анализа ризика су нужне како би се припремио одговор на нове врсте безбедносних претњи и ризика. Нужност дефинисања нових одговора на промењени регионални политички и економски контекст се темељи на следећим категоријама: партнерство и сарадња, безбедност и стабилизација, историјско помирење. Нови безбедносни изазови захтевају партнерске, солидарне и заједничке одговоре. Заједничке одговоре који ће се кретати у границама могућег, али и промовисати нове политике регионалног дијалога, толеранције и помирења.

fixed-img