Нови Сад,5. новембар – На основу члана 9. став 2. Одлуке оорганизацији и начину рада Извршног већа АП Војводине ("Службени листАПВ" број: 10/92, 12/92, 1/95, 3/02, 23/02 и 17/03), Извршно веће АПВојводине на седници одржаној 29. аугуста 2007. године донело је Одлуку ообразовању Комисијеза преиспитивање Уговира о концесији за изградњу, одржавање и коришћењеаутопута од Хоргоша до Пожеге.У Комисију су именовани: за председника:
мр Бојан Пајтић, председник ИВ АПВ
и за чланове:
др Тамаш Корхец,
потпредседник Извршног већа АП Војводине
и покрајински секретар за управу, прописе инационалне мањине
СинишаЛазић,
покрајински секретар за привреду
мр Јовица Ђукић,
покрајински секретар за финансије
Владимир Зеленовић,
покрајински секретар за архитектуру,урбанизем и градитељствоЗадатак Комисије је да у целини преиспитасве одредбе Уговора о концесији за изградњу, коришћење и оржавање аутопутаод Хоргоша до Пожеге и да уз учешће еминентних стручњака и кроз координиранрад Владе Републике Србије и Извршног већа АП Војводине, инсистира на решењимакоја ће у потпуности одговарати интересима Аутономне Покрајине Војводине.На основу члана 25. став 1. Одлуке оорганизацији и начину рада Извршног већа АП Војводине ("Службени листАПВ" број: 10/92, 12/92, 1/95, 3/02, 23/02 и 17/03), образован јеекспертски тим у коме је у области саобраћаја руководилац био проф. др Владимир Шкиљаица, у области грађевинарства проф. др Радомир Фолић, у подручју економских питања проф. др Коста Јосифидис и у области правних питања дипломираниправник ЗорицаЛазић, покрајинскијавни правобранилац. Функцију координатора у оквиру Експертског тима обављаоје проф. др ДрагославПетровић.На основу увида у Закон о концесијама("Службени гласник Републике Србије" број 55/03), Одлуку о давањуконцесије за изградњу, коришћење и одржавање аутопутског правца од Хоргошадо Пожеге ("Службени гласник Републике Србије", број 80/05), те уУговор о концесији за изградњу, коришћење и одржавање аутопута од Хоргоша доПожеге, непосредним увидом у пратеће анексе од 1 – 19, увидом у годишњепланове и програме рада Републичке дирекције за путеве, анализом друге доступнедокументације и уз консултације са ширим кругом стручњака који се баве овимпроблемима, Експертски тим је сачинио анализу по областима за које је задужен иу писменој форми је ставља на располагање члановима Комисије.Текст је обима 21 странице и садржи сверелевантне податке, процене и предлоге везане за задатак Комисије према ОдлуциИзвршног већа АП Војводине.Дефинитивни и прецизни ставови по свимрелевантним питањима моћи ће се утврдити тек након комплетирања све потребнедокументације, неспорних улазних параметара везаних за економску сферу иприбављање додатних података и прецизнијег тумачења спорних питања одстране носиоца Уговора.Већ у овом тренутку могу се издвојитинеспорни елементи од значаја за даљи рад Комисије, при чему се као приоритетнимогу издвојити: И У концесионом акту у оквиру тачке 3. подтачка2. није наведена обавеза достављања извештаја о спроведеном јавном тендеру саобразложеним предлогом о избору понуђача који је дао најповољнију понудунадлежном органу аутономне покрајине а која обавеза је утврђена у ставу 2. члана16. Закона о концесијама.Такође је у истој тачки концесионог актаморало бити назначено да Влада доноси одлуку у року од 30 дана од данадостављања мишљења извршног органа аутономне покрајине. Овај рок је утврђену члану 17. став 2. Закона.Предметни извештај није достављен Извршномвећу Аутономне Покрајине Војводине, па самим тим одлука о избору концесионараје донета без мишљења Извршног већа АПВ.Ова чињеница указује да није било просторада се одређене недоумице, непрецизности па и евентуалне негативне последице утврђенихрешења на интерес подручја АП Војводине у целини отклоне благовремено. Тако сето сада може учинити, по правилу, само индиректним санирањем евентуалних штетнихпоследица и додатним прецизирањем елемената везаних за, још увек, отворенапитања. При томе треба имати у виду да је чланом 28. став 2. Закона о концесијамапрописано да су средстваод концесионе накнаде приход Републике који се уплаћује на уплатни рачун буџета,а да ће се средства остварена од концесионе накнаде у висини од 30% издвојитиза финансирање развоја и инфраструктуре аутономне покрајине на чијој територијисе обавља концесиона делатност.Актуелни уговор о концесији обухвата различитеоблике концесионе делатности додељене једном концесионару.ИИ Предмет концесије утврђен пак у Уговору оконцесији није идентичан у односу на предмет концесије утврђен у концесиономакту и то у делу који се односи на ЛОТ 2 Хоргош – Нови Сад – Тачка 2. Наиме, заовај део је у концесионом акту одређено да предмет концесије обухвата «коришћењеи одржавање постојеће десне траке Аутопута од Хоргоша до Новог Сада у дужини106,9 км», док је у Уговору прецизирано да предмет концесије обухвата «коришћење,РЕКОНСТРУКЦИЈА и одржавање постојеће десне (у смеру југа) траке Аутопута одХоргоша до Новог Сада у дужини од 106,9 км».Став 2. члана 10. Закона о концесијамагласи: «Ако је предмет концесије реконструкција, адаптација или санацијапостојећих објеката, концесиони акт садржи и висину улагања која се утврђују уодносу на вредност објекта чија је реконструкција, адаптација или санацијапредмет концесије.»Закон није прецизирао на које објекте сеовај став односи, али се може констатовати да у концесионом акту, како неманавођења реконструкције за десну траку Аутопута од Хоргоша до Новог Сада, тоне садржи ни висину улагања која се утврђују у односу на вредност путног објектакоји је предмет концесије. ИИИ
Уговором је дефинисано да предмет концесијеобухвата: ЛОТ 1 БЕОГРАД – ПОЖЕГА: финансирање, пројектовање, изградњу, коришћењеи одржавање деонице Аутопута Е – 763 од Београда (чвор Остружница) до Пожеге (укључујућивезу са путем М – 5), у дужини од 148 км.ЛОТ 2 ХОРГОШ – НОВИ САД: финансирање ,пројектовање, изградњу, коришћење и одржавање деонице Аутопута Е – 75 одХоргоша км 1 + 100 до Новог Сада, км 108+000, у дужини од 106.9 км. и то:1) финансирање, пројектовање, изградња, коришћење и одржавање леве (усмеру севера) траке Аутопута од Хоргоша до Новог Сада у дужини од 106,9 км2) коришћење, реконструкција и одржавање постојеће десне (у смеру југа)траке Аутопута од Хоргоша до Новог Сада у дужини од 106,9 км. ЛОТ 3 Нови Сад – Београд: коришћење иодржавање деонице Аутопута од Новог Сада км. 108+000 до Београда (циглана уБатајници) км 176+000 у дужини од 68 км и то:1) коришћење до краја 2008. године (при чему ће у овом периоду пословеодржавања преузети Јавно предузеће)2) коришћење и одржавање од 2009. година Анексом 3 – Грађевински радови прецизиранаје следећа динамика:1) За ЛОТ 1 (Београд – Пожега) предвиђене су активности по секторима и тона сектору 1 у трајању од 43 м (02.04.2008. – 01.11.2011.) и на сектору 2 утрајању од 29,94 месеца (01.01.2010. – 29.06.2012).2) За ЛОТ 2 (Хоргош – Нови Сад) предвиђене су активности у трајању од300,2 месеци (01.02.2008. – 31.03.2033).3) За ЛОТ 3 (Нови Сад – Београд) предвиђене су активности у трајању од300,2 месеци (01.04.2008. – 31.03.2033.) У анексу 3 није образложен нелогично кратакпериод активности на ЛОТ 1 у односу на друга два, од којих је један (ЛОТ 3)готово у потпуности завршен. ИВПосебно треба указати да је у Анексу 2,Уговора – Друга развојна фаза приказана структура активности од 02. априла2007. до 31. априла 2008. године. Експлицитно мишљење релевантних стручњака је да није реалноочекиватиреализацију предвиђене динамике активности у наведеном року посебно онај којисе односи на поступак експропријације.Такође, обзиром на дужинудеонице пута која пролази кроз Војводину (ЛОТ 2 и ЛОТ 3) и дужности независногинжењера дефинисане Анексом 9, Експертни тим сматра да надлежни орган ИВ АПВ треба да неизоставно узмеучешће у поступку избора независног инжењера и другим заједничким телима икомисијама везаних за ова питања. ВУговором о концесији накнада је утврђена у члану16.1. и прилогом (анексом) 13 Уговора и то на два начина:1) као почетна концесиона накнада (фикснаавансна накнада) платива као накнада за додељивање концесије , износи 10милиона еура и биће плаћена од стране концесионог предузећа у року од 60 данаод испуњења претходног услова (финансијско затварање посла временски ограниченодо 31. марта 2008. године у складу са подчланом 4.1.1. Уговора).2) Месечна концесиона накнада која се исплаћујеод дана преузимања изграђених деоница Аутопута у износу 10 % бруто прихода одпутарине током изградње.Након отварања Аутопута за саобраћај у целостиконцесионар ће започети исплату месечне накнаде у износу 18.99 % и то у периодуод 2013. до 2020. године (8 година).Наредних 12 година (од 2021. до 2032) докраја концесије месечна накнада ће бити повећана на 25 % од бруто прихода од путарине. ВИПолазећи од начина дефинисања концесионенакнаде како је наведено у одељку ИИИ, под Б), спорно је да ли је приход од путаринеједини приход који остварује концесионо предузеће тако да се дефинисањем приходаод путарине исцрпљује укупан приход концесионог предузећа.Такође у подчлану 5.3.2. тачка 1) концедентизјављује и гарантује:"да су земљиште и изграђена деоница Аутопутаса објектима за потребе пута, ПРАТЕЋИМ САДРЖАЈИМА АУТОПУТА, саобраћајномсигнализацијом, земљишним појасом дуж те деонице, било у државној својини илиће бити стечени од стране државе и бити предати концесионару"Сходно одредби члана 2.1. Уговора значењепојединих израза и појмова -пратећи садржаји Аутопута означавају:"мотеле,ресторане, сервисе, станице за снабдевање моторних возила горивом, продавнице,објекте за рекреацију и све друге објекте намењене пружању услуга корисницимаАутопута, а који нису предмет концесије и овог Уговора."Сходно овоме, неопходно је прецизније тумачењеда ли ће држава као концедент национализовати наведене објекте који су изграђенина Аутопуту Нови Сад – Београд и левој траци Аутопута Хоргош – Нови Сад.ВИИ Без обзира на тешкоће да се прецизно,неспорно и одговорно дефинишу укупно уложена средства региона Војводине у већизграђене капацитете, неспорна је процена минималне суме коју доноси укупна концесионанакнада по основу путарине, као и разлика прихода која се појављује у односуна текућу надокнаду и која се очекује према концесионом Уговору. Компаративнаанализа трошкова одржавања магистралне и регионалне путне мреже у АП Војводинипрема изворним приходима пре и након давања концесије показује да ће као резултатдоћи до смањења средстава. То би било неприхватљиво и недовољно чак и засамо сервисирање основне путне мреже на територији АП Војводине.Утврђена разлика, узимајући у обзир решењапредвиђена Уговором о концесији, минималне пројектоване приходе по основу путаринетемељене на подацима из 2006. године и обавезе издвајања према АП Војводиниод 30% износи220 111 707 (двеста двадесет милиона стоједанаест хиљада седам стотина седам) еура у периоду трајања концесије.На овај начин је дефинисано само минималниизнос који се у некој форми мора компензовати АП Војводини за покриће трошкова уовој области.
/ Нови Сад, понедељак, 05.11.2007