Нови и Сад, 5.март – Председник Скупштине АП Војводине Бојан Костреш изјавио је данас даће ускоро покренути иницијативу за измену Закона о железници јер је стањежелезнице у Војводини веома лоше. Костреш је данас, поводом 125 година оддоласка првог воза у Нови Сад, сановинарима и сарадницима прешао деоницу пруге Нови Сад-Гајдобра.“Стање железнице у Војводини бисигурно било много боље када би се покрајини вратиле надлежности, односно оношто јој је Слободан Милошевић незаконито одузео Уставом из 1990. године. Тадаје, између осталог, укинуто Железничко-транспортно предузеће у Новом Саду иформирано јединствено предузеће у Београду&рдqуо;, истакао је Костреш. Он је указао на то да је Војводина на овај начиндошла у ситуацију да мора да изнајмљује сопствене возове. “Од 1977. до 1989. године Војводина је имала је 550 километара пруга, 44електролокомотиве, десет електромоторних возова, 94 дизел локомотиве, 13 парнихлокомотива, 67 шинобуса, 161 путничка кола са 17.000 седишта и 600 лежајева,као и више од 6.000 теретних вагона. ЖТО “Нови Сад&рдqуо; тада је ималаелектролокомотиве за брзине од 160 км на сат и вагоне за брзину од 200 км насат&рдqуо;, нагласио је Костреш.
Председник Скупштине АП Војводине је прецизирао "да, због свеганаведеног, покрајина само тражи да се поштује Уставни закон, по којем би докраја 2008. године требало да буде враћено све што су грађани Војводинестварали или им је одузето Уставом из 1990. године". "Војводина је спремна да преузме бригу о својој железници, путевима,пошти, Телекому и Нафтагасу и сигуран сам да би та предузећа тада много бољепословала&рдqуо;, рекао је Костреш и додао да је од запослених у “ЖелезницамаСрбије&рдqуо;, “Шинвозу&рдqуо; и “Желвозу&рдqуо; добио много података о томе на који се начин јежелезница свесно исцрпљивана. Костреш је навео да је, према званичним подацима, учинак железница уВојводини у 2005. години сведен на 25 одсто учинка из 1989. године, да су вознасредства у Војводини стара и преко 50 година, а од 1989. године број запослениху Војводини је смањен са 13.800 на 5.300 особа."Брзи воз Суботица-Београд 1926. године путовао је три сата и 15минута, 1989. године око два сата, а прошле године требало му је три сата иосам минута. Дакле, за 82 године ми нисмо направили никакав помак", рекаоје Костреш. Он је навео и да просечна брзина возова у Србији данас износи 45километара на сат, а да је на прузи између Ливерпула и Манчестера, у Енглеској,парна локомотива 1829. године ишла просечном брзином од 56 километара на сат.
/ Суботица, среда, 05.03.2008