Нови Сад, 22. април – У Новом Саду данас је одржан међународни привредни форум под називом "Привредни информациони сервис као услов за успешно привређивање", са учесницима из Словачке и Србије, који организује Словачко-српска привредна комора у сарадњи са Привредном комором Војводине.
Форум је окупио представнике из Словачке и Србије који су изложили и упоредили своја искуства у овој области. Скуп је почео поздравним речима председника Словачко-српске привредне коморе др Мирослава Кралика и председника Привредне коморе Војводине Николе Стојшића. Потпредседница Владе АП Војводине и покрајински секретар за информације Ана Томанова Маканова учествовала је на овом форуму и након свечаног отварања имала излагање на тему: "Стање, перспективе и могућности локалних средстава информисања".Председник Словачко-српске привредне коморе др Мирослав Кралик је рекао да квалификација да су односи Србије и Словачке на високом нивоу не важи и за привредну сарадњу. Наиме, трговинска размена Словачке и Србије представља свега један одсто целокупне размене Словачке са другим држава. То је био простор за деловање ове специјализоване коморе, чије оснивање су иницирали сами привредници. Почетком новембра прошле године Словачка агенција за међународну развојну сарадњу финансијски је подржала пројекат под називом "Локалне самоуправе у Србији -место за сарадњу и привређивање", који ће се реализовати кроз низ стручних семинара, конференција и радионица, током којих ће представици локалних самоуправа у Србији добити могућност да заинтерсованим страним улагачима из Словачке представе услове привређивања у својим срединама.
Данашњи пословни скуп једна је у низу планираних активности у оквиру овог пројекта.
– Локални медији су овог пута у фокусу, јер су веома често без пажње коју заслужују с обзиром на значај који могу имати за развој привреде – рекао је др Кралик.
Председник Привредне коморе Војводине Никола Стојшић је навео да је ова комора препознала значај овог пројекат и у потпуности га подржала и додао да је велика предност за побољшање словачко-српских привредних веза и то што део словачком народа живи у нашој земљи.Потпредседница Владе Војводине и покрајински секретар за информације Ана Томанова Маканова је нагласила да медији имају моћ да путем размене могу да промовишу себе и своју средину. На тај начин доприносе општем добру и, радећи за укупан развој, раде и за себе и свој развој. У свом излагању, Томанова је навела да медији у Војводини у овом транзиционом периоду пролазе кроз тежак и неизвестан период, у којем је тешко са сигурношћу предвидети колико ће број локалних медија успети да опстане. Разлози за неповољан положај јавних гласила су вишеструки и, према проблемима, могу се поделити на наслеђене, системске и субјективне.- С обзиром да је приватизација локалних, али и других јавних гласила законска обавеза према системском Закону о јавном информисању, неке локалне самоуправе више не желе да на било који начин суфинасирају рад локалних медија, док су неке сачувале своја јавна предузећа, иако се то коси са поменутим Законом. Изузетно ретко, у свега четири локалне самоуправе од 45, медији се финансирају путем јавних конкурса. Ипак, данас имамо велики број медија, који не могу да опстану на сиромашном и малом тржишту. При томе, не треба сметнути с ума ни њихово техничко – технолошко заостајање у односу на окружење, пад тиража штампаних медија, смањени обим оглашавања и у штампаним и електронским медијима, што је последица смањене пословне способности потенцијалних оглашивача, али и централизације оглашавања. Посебан проблем електронским медијима представља нелегална конкуренција, односно пиратске радио станице и телевизије, које не плаћају порезе и остале дажбине држави, регулаторним телима и удружењима за заштиту ауторских права, а који додатно путем невероватно ниских цена оглашавања смањују потенцијалне приходе од огласа легалним емитерима. Као резултат осиромашења медија добри новинари су напустили редакције јавних гласила, а новинарска струка се не освежава младим квалитетним и квалификованим кадром, анализирала је садашње стање у овој области Ана Томанова Маканова и образложила мере које ресорни покрајински секретаријат предузима ради побољшања ове ситуације.
Наведени проблеми подстакли су Покрајински секретаријат за информације, да од 2005. године путем конкурса помаже рад локалних медија. У почетку су конкурси расписивани за набавку нове опреме, а сада се поред опреме суфинасирају нови програмски садржаји и афирмација интеркултурализма. Поред тога, помажу се медији цивилног сектора и медији у неразвијеним општинама. Посебна пажња се посвећује едукацији кадрова, па се конкурсно суфинасирају стручни скупови и семинари, а од прошле године Покрајински секретаријат за информације расписује и конкурсе за стипендирање студената журналистике и других медијских струка неопходних за нормално функционисање јавних гласила. Наравно средства којима располаже Покрајински секретаријат за информације не могу да задовоље потребе локалних медија, већ се она могу сматрати подстицајем и путоказом локалним самоуправама да управо путем конкурсног финсирања помогну рад јавних гласила на својој територији. – Уз све проблеме и мере на решавању тих проблема које смо набројали, на крају је казала Томанова, желимо истаћи да представници локалних власти, али и власници локалних медија не смеју сметнути са ума да су медији свуда присутни фактор утицаја, који преко својих садржаја и информација, као најтраженије робе која се добро плаћа, значајно могу утицати на развој тих локалних средина. Наравно, предуслов за поменуто побољшање рада медија је праћење модерних трендова, технолошко и кадровско усавршавање, а пре свега систематско, по потреби критичко праћење политичких економских и друштвених догађања и промена. Тако схваћени медији, као промотери развоја локалне средине, а не као непотребни трошак за општинску благајну, могу постати интересантни потенцијалним инвеститорима у одређеној средини.
О значају приватних информативних агенција у области економског информисања говорио је Павел Урбан, заменик главног уредника словачке информативне агенције "СИТА" из Братиславе. То је агенција која се бави само привредним сервисом и од тога и живи. О утицају локалне телевизије на развој привредне средине говорио је директор регионалне тв-станице "МТТ" из Трнаве Петер Цхмела, о могућности сарадње са специјализованим агенцијама и о специјалном привредном сервису изалагао је Јан Филип, уредник публицистике регионалне радио станице "ЗЕТ" из Жилине, док је о улози регионалних новина у контексту привредне средине говорила Јанка Сцхларманнова из Нитре.
/ Нови Сад, четвртак, 22.04.2010
”Могућности успешног пословања јавних гласила у локалним самоуправама у Војводини?”
