Picture of the authorPicture of the author
/ Зрењанин, четвртак, 21.06.2007

Насиље је наша реалност – излагања са састанка Мреже омбудсмана

Читај ми

Читај ми
AA

„Насиље је,нажалост, постало саставни део нашег живота. За насиље међу децом одговорни суодрасли. Са друге стране, потпуно је друга ствар што је наше схватањепревенције следеће: треба прво троје деце да нам погине на пешачком прелазу, паћемо тек онда поставити семафор." Овако јеЗоран Савески, породични терапеут у Саветовалишту за родитеље при Предшколскојустанови „Радосно детињство из Новог Сада, закључио прво у низу уводнихизлагања током тематског састанка Мреже омбудсмана за децу југоисточне Европеу Новом Саду. Овај састанак у организацији Покрајинског омбудсмана је у среду уНовом Саду окупио стручњаке из војвођанских образовних, здравствених исоцијалних институција  и омбудсмане зазаштиту права детета из шест земаља региона (Словеније, Хрватске, Македоније,Црне Горе и Републике Српске) како би разменили своја искуства из праксе иразмотрили актуелну ситуацију по питању заштите дечјих права угрожених појавомвршњачког насиља. Итичући значај отвореног бављења овом темом, Савескинагалшава да је улога породице у настанку, а самим тим и у превенцији, насиљанад и међу децом врло битна, али да одговорност за његово систематскосмањивање и решавање проблема који из њега произилазе треба да преузме целодруштво
Основне и специјалне школеВера Баћинац, педагошкиња у ОШ „ОлгаПетров Радишић" у Вршцу, говорила је о искуствима ове школе у реализацијиУНИЦЕФ-овог пројекта „Школа без насиља" који се спроводи уз подршку трирепубличка министарства, Савета за права детета и Завода за унепређивањеваспитања и образовања. Што се узрока и начина испољавања вршњачкогнасиља тиче, ситуација је врло слична оној у предшколским установама. Нека одзапажања истраживача на пројекту, који је обухватио 54 школе у Србији саукупно 29.000 ученика и комплетним особљем, су следећа: да је међу школскомдецом најраспрострањеније вербално насиље (у коме предњачи вређање), затимоговарање и изношење лажних тврдњи о другима, а потом и физичко насиље.Девојчице и дечаци су подједнако склони насилничком понашању, али су дечацисклонији физичком насиљу, док су девојчице спремније да своје вршњакевербално понижавају или оговарају. 28 процената испитаних ученика су билиизложени насилној интеракцији било у виду починиоца или жртве вршњачкогнасиља, док је 44 посто њих током школовања бар једном приликом доживеловршњачко насиље. Са друге стране, 73 процента ученика тврди да воли да иде ушколу, што указује на то да је школе изузетан ресурс и потенцијал за програме иактивности који би код деце развијали позитивне стилове живота.
Рајка Чекрџин и Нада Петровић Станићиз Специјалне школе за основно и средње образовање ОШ „9. мај" из Зрењанинатврди да 90 процената деце са сметњама у развоју тврди да воле да иду у школу,што је само по себи показатељ у коликој мери школа и код ове популације игравелику улогу. Схвативши да се са насиљем морају што пре ухватити у коштац, уоквиру ове школе је формирана тзв. унутрашња мрежа за превенцију насиља укоју су укључени сви фактори који могу превентивно деловати на настанакнасиља у школи (ученици, наставници, родитељи и стручњаци разних профила).
 Проблеми ове популације су разнолики испецифични: деца се у школу уписију са 10-11 година, најчешће нису ишла увртић, а родитељи су им крајње некооперативни из разних разлога, те су овадеца најчешће изразито васпитно и образовно запуштена. Као пример је наведен јепример две девојчице које су родитељи покушали да продају, а случај им јепријавила рођака девојчица. По речима Станићеве, а уз каснију потврдуколегиница из Центра за социјални рад у Панчеву, позитиван помак уидентификацији случајева насиља над децом представља чињеница да их свечешће пријављују не само жртве, него и најужа породица и родбина.
Иако сесрећу са најразноврснијим специфичним проблемима, до сада су имали запаженерезултате у пријавама, регистровању и спречавању случајева насиља у школи, ау току је и иницијатива за формирање екстерне мреже које не би саморегистровала случајеве насиља над и међу децом, него би настојала и нештоконкретно да учини на нивоу локалне заједнице. До сада је одржан једаниницијални састанак на који су позвани представници васпитно-образовних,социјалних  и здравствених установа, каои представници органа реда и једино се потоњи нису одазвали позиву.
Центар засоцијални рад
Надовезујућисе на трврдње својих претходника, Снежана Циврић-Марков и НадаКузмановић-Томушиловић из Центра за социјални рад „Солидарност" из Панчеваистичу да се у свом раду срећу са насиљем у свим његовим облицима, па и онимнад имеђу децом. Према њиховој евиденцији број породица са поремећенимпородичним односима је у великом порасту, последње године је број случајева регистрованих у центру са близу 1.000порастао на 1.470, односно за 47 одсто. Истичући да на вршњачко насиљеподједнако негативно може да утиче његово директно и индиректно испољавање(нпр. само сведочење насиља над неким другим), у Панчеву се бележе добрирезултати СОС телефона за жртве насиља који ради на сензибилизацији локалнезаједнице по питању насиља у породици. Чињеница да се поред жртава све чешћејављају и њихови пријатељи и рођаци указује на то да насилничко понашањеполако престаје да буде аутоматски прихваћен образац понашања.
Као највећипроблем у борби против вршњачког, као и сваког другог насиља над децом,Марков истиче неусклађен рад институција које би требало да поступају услучајевима када дође до насиља, мањак особља, а нарочито специјализованогособља које би на стручнији начин прилазило овој теми. Институције система услучајевима насиља најчешће реагују тек када се оно испољи у некојдрастичнијој форми, а често долази и до пребацивања одговорности међу њима.Као пример наводе 3 деце из њихове општине, која су већ више година на једномспецијалном програму у једној од надлежних васпитно-образовних институција.Након што су претходно  нападала својевршњаке и застрашивала их, а надлежне службе покушавале да нађу најадекватнијерешење у складу са важећим прописима и овлашћењима с обзиром да се ради омалолетницима, ова деца данас слободно иду улицом  и отимају торбе пролазницима. Позитивнипримери сарадње међу институцијама ипак постоје, али су они  најчешће резлутат добрих личних контаката саособама које непосредно раде у тим службама.
 Домовиздравља
Др БранкаГајин, педијатар из Саветовалишта за младе при Дому здравља Нови Сад, говорилаје раду са адолесцентима усмереном ка превенцији настанка непожељних и штетнихобразаца понашања код младих и промовисању здравих стилова живота. Циљнагрупа саветовалишта су претежно млади узраста од 13-16 година, а за протеклих 5месеци кроз индивидуалне и групне видове рада (саветовања, радионице,предавања, трибине, итд)  прошло јепреко 4.500 младих. До сада имсе са проблемом насиља обратило око 25 младих и углавном су то били екстремнислучајеви који су услед појаве насиља морали да промене и средину, односноразред или школу. Из свог искуства педијатра, др Гајин истиче пораст бројамладих који се у диспанзер јављају са повредама насталим у тучама приликомизлазака, спортских догађаја и у школи, а приметан је и број повреда насталихдок су особе била у алкохолисаном стању. Све већи је и број напада непознатиособа међу младима, нарочито викендом, а повећање се бележи и у летњемпериоду. Актерке туча су све чешће и девојке, а процењује се да је број особакоје су директно или индиректно биле изложене насилничком понашању вршњакамного већи од оног забележеног у диспанзеру. Наиме, лекарима се обраћају сдамоони којима је потребна медицинска помоћ, а процењује се да је то тек свака 4-5особа која је учествовала у тучи.  
Полиција
СнежанаМитрић из Одељења за сузбијање малолетничке делинквенције МУП-а Нови Садистиче добру сарадњу њеног одељења са Центром за социјални рад ипедагошко-психолошким службама уновосадским школама. С обзиром на постојећизаконски оквир, полиција има веома ограничене могућности деловања када се радио малолетницима млађим од 14 година. Као пример се наводи малишан који за својенасилничко и неприлагођено понашање има подршку родитеља и за кога сепроцењује да је највероватније од њих чуо „да му полиција не може ништа" јерга закон штити, што само потврђује чињеницу изнесену од стране неколикоговорника да је породицаједан од пресудних, али свакако не и једини, фактор устварању предиспозиција за превенцију и испољавање насиља код деце. Како јеи раније наведено, бележи се све већи број тешких кривичних дела чији супочиниоци малолетници, све је више девојчица које прибегавају насилничкомпонашању, а бележи се и пораст употребе наркотика код малолетника.
Из дискусијатоком састанка издојаја се и констатација да је вршњачко насиље све већи иочигледнији друштвени проблем за чију се појаву још увек најодговорнијимасматрају породица и васпитно-образовне установе које се у свом раду позивају назастареле, неразрађене, а понекад и стварној ситуацији неприлагођене законскеоквире. Иако васпитно-образовне и друге институције, установе и организацијеспроводе бројне пројекте и програме који се баве овом темом, у нашој земљи непостоји координисаност надлежних институција и служби које би се систематскибавиле овом темом и радиле на превенцији насиља међу децом.
Приступнасиљу је првенствено симптоматски, а не превентивни: чека се да се насиљеиспољи, обично у драстичнијој размери, да би се тек онда нешто и предузело.Насиље на свим нивоима и у свим облицима је постало животна реалност у нашојземљи, а узроци насиља међу децом су најчешће лоша социјална и/или породичнаситуација из које деца долазе.
Вршњачконасиље се испољава у свим познатим видовима: од вербалног до, засада још увекретког, тешког физичког насиља, укључујући и убиства вршњака. Статистичкиподаци из разних истраживања међународних и домаћих организација иинституцијауказују на то да је вршњачко насиље у нашој земљи је у порасту, а подједнакога чине и његове жртве бивају деца оба пола, уз напомену да је насилничкопонашање код девојчица у порасту.
Омбудсмани уконтексту вршњачког насиља
Поредпоступања по поједниачнимпредставкама грађана, институције омбудсмана имајувелике могућности превентивног деловања по питању вршњачког насиља,нарочито спровођењем едукативних активности и кампања за подизање нивоасвести јавности о утицају вршњачког насиља на кршење дечјих и људских правауопште.
Закљученоје да ни у једној од држава учесница не постоји јединствени подаци ослучајевима насиља над децом или међу децом. Насиље над имеђу децом се непрати систематски, не постоји оперативна дефиниција вршњачког насиља у овимземљама на основу које би се могла разрадити методологија регистрацијеслучајева, њихове обраде и анализе и направити база података на основу које бисе предузели неки конкретни кораци ка дугорочнијем решавању овог проблема инадлежним органима предложиле конкретне мере ка њиховом остваривању.Излагања са овог састанка су потврдила чињеницу да се у бављењу овимпроблемом домаћи стручњаци углавном ослањају на податке из разнихистраживања домаћих и међународних организација и институција, а да надлежнедомаће институције немају и не прате систематски кретања на овом пољу. Засистематско праћење ове појаве за почетак би неопходно било установити и једнуоперациону дефиницију вршњачког насиља и насиља над децом на основу које бисе касније она и регистровала и пратила.
Проблемвршњачког насиља је све видљивији у друштву, између осталог и због тога штосе у медијима о њему све чешће говори, те се стога чини да постоји трендпораста вршњачког насиља и насиља над децом. С обзиром на мањаксвеобухватнијих података и систематског бављења овим проблемом, остајеотворено питање у којој мери је вршњачко насиље било присутно и раније, те укојој мери ће се оно повећавати. Било како било, задатак омбудсмана је да„дигну глас" против угрожавања права најмлађих суграђана сваки пут кададруштво, породица, одрасли појединци, а нарочито органи управе, својим(не)чињењем томе доприносе.
Неки одкључних проблема су и чињеница да у Војводини нема адекватних установа засмештај деце са поремећајима у понашању, док искуства из Македоније указују нато да институционализација овакве деце не води њиховој поновној социјализацијина дуге стазе. Још један проблем је и то што све млађа деца чине све тежакривична дела у узрасту када нису кривично одговорна, или нису кривичноодговорна по основу тешке менталне ометености, што никако не побија чињеницуда су та деца на врло раном узрасту усвојила насилнички модел понашања, да сепо њему понашају и да потенцијално угрожавају своје вршњаке и ширу околину. Утом узрасту је вероватно најтрагичније то што су таква деца потенцијално ипримери својим вршњацима. Непредузимањем систематских мера да се овај проблемреши ови примери би у крајњем случају могли еволуирати и у дечје узоре.
Овимтематским састанком завршен је први циклус трогодишњег пројекта „Мрежаомбудсмана за децу југоисточне Европе". Други циклус започиње годишњомконференцијом у јесен 2007. у организацији Заштитника људских права и слобода ЦрнеГоре, а организатор активности мреже током друге године пројекта биће поновоканцеларија Покрајинског омбудсмана. Предложене теме за будуће састанке члановамреже су извештавање медија о малолетницима, трговина децом иправо наобразовање деце из рањивих друштвених група.Реализацијупројекта „Мрежа омбудсмана за децу југоисточне Европе" омогућила је међународнаорганизација „Спасимо децу" (Саве тхе Цхилдрен) из Норвешке.   

fixed-img