„Насиље је,нажалост, постало саставни део нашег живота. За насиље међу децом одговорни суодрасли. Са друге стране, потпуно је друга ствар што је наше схватањепревенције следеће: треба прво троје деце да нам погине на пешачком прелазу, паћемо тек онда поставити семафор." Овако јеЗоран Савески, породични терапеут у Саветовалишту за родитеље при Предшколскојустанови „Радосно детињство из Новог Сада, закључио прво у низу уводнихизлагања током тематског састанка Мреже омбудсмана за децу југоисточне Европеу Новом Саду. Овај састанак у организацији Покрајинског омбудсмана је у среду уНовом Саду окупио стручњаке из војвођанских образовних, здравствених исоцијалних институција и омбудсмане зазаштиту права детета из шест земаља региона (Словеније, Хрватске, Македоније,Црне Горе и Републике Српске) како би разменили своја искуства из праксе иразмотрили актуелну ситуацију по питању заштите дечјих права угрожених појавомвршњачког насиља. Итичући значај отвореног бављења овом темом, Савескинагалшава да је улога породице у настанку, а самим тим и у превенцији, насиљанад и међу децом врло битна, али да одговорност за његово систематскосмањивање и решавање проблема који из њега произилазе треба да преузме целодруштво
Основне и специјалне школеВера Баћинац, педагошкиња у ОШ „ОлгаПетров Радишић" у Вршцу, говорила је о искуствима ове школе у реализацијиУНИЦЕФ-овог пројекта „Школа без насиља" који се спроводи уз подршку трирепубличка министарства, Савета за права детета и Завода за унепређивањеваспитања и образовања. Што се узрока и начина испољавања вршњачкогнасиља тиче, ситуација је врло слична оној у предшколским установама. Нека одзапажања истраживача на пројекту, који је обухватио 54 школе у Србији саукупно 29.000 ученика и комплетним особљем, су следећа: да је међу школскомдецом најраспрострањеније вербално насиље (у коме предњачи вређање), затимоговарање и изношење лажних тврдњи о другима, а потом и физичко насиље.Девојчице и дечаци су подједнако склони насилничком понашању, али су дечацисклонији физичком насиљу, док су девојчице спремније да своје вршњакевербално понижавају или оговарају. 28 процената испитаних ученика су билиизложени насилној интеракцији било у виду починиоца или жртве вршњачкогнасиља, док је 44 посто њих током школовања бар једном приликом доживеловршњачко насиље. Са друге стране, 73 процента ученика тврди да воли да иде ушколу, што указује на то да је школе изузетан ресурс и потенцијал за програме иактивности који би код деце развијали позитивне стилове живота.
Рајка Чекрџин и Нада Петровић Станићиз Специјалне школе за основно и средње образовање ОШ „9. мај" из Зрењанинатврди да 90 процената деце са сметњама у развоју тврди да воле да иду у школу,што је само по себи показатељ у коликој мери школа и код ове популације игравелику улогу. Схвативши да се са насиљем морају што пре ухватити у коштац, уоквиру ове школе је формирана тзв. унутрашња мрежа за превенцију насиља укоју су укључени сви фактори који могу превентивно деловати на настанакнасиља у школи (ученици, наставници, родитељи и стручњаци разних профила).
Проблеми ове популације су разнолики испецифични: деца се у школу уписију са 10-11 година, најчешће нису ишла увртић, а родитељи су им крајње некооперативни из разних разлога, те су овадеца најчешће изразито васпитно и образовно запуштена. Као пример је наведен јепример две девојчице које су родитељи покушали да продају, а случај им јепријавила рођака девојчица. По речима Станићеве, а уз каснију потврдуколегиница из Центра за социјални рад у Панчеву, позитиван помак уидентификацији случајева насиља над децом представља чињеница да их свечешће пријављују не само жртве, него и најужа породица и родбина.
Иако сесрећу са најразноврснијим специфичним проблемима, до сада су имали запаженерезултате у пријавама, регистровању и спречавању случајева насиља у школи, ау току је и иницијатива за формирање екстерне мреже које не би саморегистровала случајеве насиља над и међу децом, него би настојала и нештоконкретно да учини на нивоу локалне заједнице. До сада је одржан једаниницијални састанак на који су позвани представници васпитно-образовних,социјалних и здравствених установа, каои представници органа реда и једино се потоњи нису одазвали позиву.
Центар засоцијални рад
Надовезујућисе на трврдње својих претходника, Снежана Циврић-Марков и НадаКузмановић-Томушиловић из Центра за социјални рад „Солидарност" из Панчеваистичу да се у свом раду срећу са насиљем у свим његовим облицима, па и онимнад имеђу децом. Према њиховој евиденцији број породица са поремећенимпородичним односима је у великом порасту, последње године је број случајева регистрованих у центру са близу 1.000порастао на 1.470, односно за 47 одсто. Истичући да на вршњачко насиљеподједнако негативно може да утиче његово директно и индиректно испољавање(нпр. само сведочење насиља над неким другим), у Панчеву се бележе добрирезултати СОС телефона за жртве насиља који ради на сензибилизацији локалнезаједнице по питању насиља у породици. Чињеница да се поред жртава све чешћејављају и њихови пријатељи и рођаци указује на то да насилничко понашањеполако престаје да буде аутоматски прихваћен образац понашања.
Као највећипроблем у борби против вршњачког, као и сваког другог насиља над децом,Марков истиче неусклађен рад институција које би требало да поступају услучајевима када дође до насиља, мањак особља, а нарочито специјализованогособља које би на стручнији начин прилазило овој теми. Институције система услучајевима насиља најчешће реагују тек када се оно испољи у некојдрастичнијој форми, а често долази и до пребацивања одговорности међу њима.Као пример наводе 3 деце из њихове општине, која су већ више година на једномспецијалном програму у једној од надлежних васпитно-образовних институција.Након што су претходно нападала својевршњаке и застрашивала их, а надлежне службе покушавале да нађу најадекватнијерешење у складу са важећим прописима и овлашћењима с обзиром да се ради омалолетницима, ова деца данас слободно иду улицом и отимају торбе пролазницима. Позитивнипримери сарадње међу институцијама ипак постоје, али су они најчешће резлутат добрих личних контаката саособама које непосредно раде у тим службама.
Домовиздравља
Др БранкаГајин, педијатар из Саветовалишта за младе при Дому здравља Нови Сад, говорилаје раду са адолесцентима усмереном ка превенцији настанка непожељних и штетнихобразаца понашања код младих и промовисању здравих стилова живота. Циљнагрупа саветовалишта су претежно млади узраста од 13-16 година, а за протеклих 5месеци кроз индивидуалне и групне видове рада (саветовања, радионице,предавања, трибине, итд) прошло јепреко 4.500 младих. До сада имсе са проблемом насиља обратило око 25 младих и углавном су то били екстремнислучајеви који су услед појаве насиља морали да промене и средину, односноразред или школу. Из свог искуства педијатра, др Гајин истиче пораст бројамладих који се у диспанзер јављају са повредама насталим у тучама приликомизлазака, спортских догађаја и у школи, а приметан је и број повреда насталихдок су особе била у алкохолисаном стању. Све већи је и број напада непознатиособа међу младима, нарочито викендом, а повећање се бележи и у летњемпериоду. Актерке туча су све чешће и девојке, а процењује се да је број особакоје су директно или индиректно биле изложене насилничком понашању вршњакамного већи од оног забележеног у диспанзеру. Наиме, лекарима се обраћају сдамоони којима је потребна медицинска помоћ, а процењује се да је то тек свака 4-5особа која је учествовала у тучи.
Полиција
СнежанаМитрић из Одељења за сузбијање малолетничке делинквенције МУП-а Нови Садистиче добру сарадњу њеног одељења са Центром за социјални рад ипедагошко-психолошким службама уновосадским школама. С обзиром на постојећизаконски оквир, полиција има веома ограничене могућности деловања када се радио малолетницима млађим од 14 година. Као пример се наводи малишан који за својенасилничко и неприлагођено понашање има подршку родитеља и за кога сепроцењује да је највероватније од њих чуо „да му полиција не може ништа" јерга закон штити, што само потврђује чињеницу изнесену од стране неколикоговорника да је породицаједан од пресудних, али свакако не и једини, фактор устварању предиспозиција за превенцију и испољавање насиља код деце. Како јеи раније наведено, бележи се све већи број тешких кривичних дела чији супочиниоци малолетници, све је више девојчица које прибегавају насилничкомпонашању, а бележи се и пораст употребе наркотика код малолетника.
Из дискусијатоком састанка издојаја се и констатација да је вршњачко насиље све већи иочигледнији друштвени проблем за чију се појаву још увек најодговорнијимасматрају породица и васпитно-образовне установе које се у свом раду позивају назастареле, неразрађене, а понекад и стварној ситуацији неприлагођене законскеоквире. Иако васпитно-образовне и друге институције, установе и организацијеспроводе бројне пројекте и програме који се баве овом темом, у нашој земљи непостоји координисаност надлежних институција и служби које би се систематскибавиле овом темом и радиле на превенцији насиља међу децом.
Приступнасиљу је првенствено симптоматски, а не превентивни: чека се да се насиљеиспољи, обично у драстичнијој размери, да би се тек онда нешто и предузело.Насиље на свим нивоима и у свим облицима је постало животна реалност у нашојземљи, а узроци насиља међу децом су најчешће лоша социјална и/или породичнаситуација из које деца долазе.
Вршњачконасиље се испољава у свим познатим видовима: од вербалног до, засада још увекретког, тешког физичког насиља, укључујући и убиства вршњака. Статистичкиподаци из разних истраживања међународних и домаћих организација иинституцијауказују на то да је вршњачко насиље у нашој земљи је у порасту, а подједнакога чине и његове жртве бивају деца оба пола, уз напомену да је насилничкопонашање код девојчица у порасту.
Омбудсмани уконтексту вршњачког насиља
Поредпоступања по поједниачнимпредставкама грађана, институције омбудсмана имајувелике могућности превентивног деловања по питању вршњачког насиља,нарочито спровођењем едукативних активности и кампања за подизање нивоасвести јавности о утицају вршњачког насиља на кршење дечјих и људских правауопште.
Закљученоје да ни у једној од држава учесница не постоји јединствени подаци ослучајевима насиља над децом или међу децом. Насиље над имеђу децом се непрати систематски, не постоји оперативна дефиниција вршњачког насиља у овимземљама на основу које би се могла разрадити методологија регистрацијеслучајева, њихове обраде и анализе и направити база података на основу које бисе предузели неки конкретни кораци ка дугорочнијем решавању овог проблема инадлежним органима предложиле конкретне мере ка њиховом остваривању.Излагања са овог састанка су потврдила чињеницу да се у бављењу овимпроблемом домаћи стручњаци углавном ослањају на податке из разнихистраживања домаћих и међународних организација и институција, а да надлежнедомаће институције немају и не прате систематски кретања на овом пољу. Засистематско праћење ове појаве за почетак би неопходно било установити и једнуоперациону дефиницију вршњачког насиља и насиља над децом на основу које бисе касније она и регистровала и пратила.
Проблемвршњачког насиља је све видљивији у друштву, између осталог и због тога штосе у медијима о њему све чешће говори, те се стога чини да постоји трендпораста вршњачког насиља и насиља над децом. С обзиром на мањаксвеобухватнијих података и систематског бављења овим проблемом, остајеотворено питање у којој мери је вршњачко насиље било присутно и раније, те укојој мери ће се оно повећавати. Било како било, задатак омбудсмана је да„дигну глас" против угрожавања права најмлађих суграђана сваки пут кададруштво, породица, одрасли појединци, а нарочито органи управе, својим(не)чињењем томе доприносе.
Неки одкључних проблема су и чињеница да у Војводини нема адекватних установа засмештај деце са поремећајима у понашању, док искуства из Македоније указују нато да институционализација овакве деце не води њиховој поновној социјализацијина дуге стазе. Још један проблем је и то што све млађа деца чине све тежакривична дела у узрасту када нису кривично одговорна, или нису кривичноодговорна по основу тешке менталне ометености, што никако не побија чињеницуда су та деца на врло раном узрасту усвојила насилнички модел понашања, да сепо њему понашају и да потенцијално угрожавају своје вршњаке и ширу околину. Утом узрасту је вероватно најтрагичније то што су таква деца потенцијално ипримери својим вршњацима. Непредузимањем систематских мера да се овај проблемреши ови примери би у крајњем случају могли еволуирати и у дечје узоре.
Овимтематским састанком завршен је први циклус трогодишњег пројекта „Мрежаомбудсмана за децу југоисточне Европе". Други циклус започиње годишњомконференцијом у јесен 2007. у организацији Заштитника људских права и слобода ЦрнеГоре, а организатор активности мреже током друге године пројекта биће поновоканцеларија Покрајинског омбудсмана. Предложене теме за будуће састанке члановамреже су извештавање медија о малолетницима, трговина децом иправо наобразовање деце из рањивих друштвених група.Реализацијупројекта „Мрежа омбудсмана за децу југоисточне Европе" омогућила је међународнаорганизација „Спасимо децу" (Саве тхе Цхилдрен) из Норвешке.
/ Зрењанин, четвртак, 21.06.2007