Нови Сад, 7. новембар – Поводом 9. новембра, Дана борбе против фашизма, антисемитизма и ксенофобије, у Скупштини АП Војводине одржан је округли сто на којем се говорило о појави неонацизма и фашизма у нашој земљи, као и о њеним последицама,
Потпредседница Скупштине АП Војводине Маја Седларевић подсетила је, отварајући овај скуп, да је Скупштина АП Војводине на својој седници одржаној још 20. децембра 2005. године, на основу званичне информације Министарства унутрашњих послова о деловању чланова неформалних група и појединаца са неонацистичким обележјима које угрожавају стабилност и складне међунационалне односе у АП Војводини, затражила од надлежних државних органа да онемогући рад неонацистичких и фашистичких организација, али да је ова иницијатива остале без адекватне реакције.
Седларевићева је оценила и да због таквог приступа државе према проблему ширења фашистичких и неонацистичких идеја у нашој земљи, ове групе и даље делују и изазивају инциденте, попут оног на прошлогодишњем Антифашистичком скупу у Новом Саду, у којем је било и лакше повређених.
Историчар Проф. др Ранко Кончар подсетио је на корене појаве фашистичких идеја на тлу Европе, али и на просторина бивше Југославије, оцењујући да су сви фашистички режими били специфични на унутрашњем плану али да им је заједнички именитељ била „освајачка амбиција". Он је указао на опасност маргинализовања појаве фашистичких група и њиховог деловања, подсећајући и да су најозлоглашенији фашистички покрети такође почињали као маргинализоване групе.
Проф др. Владимир Илић, социолог, указао је на то да се против фашистичких и неонацистичких група, као и против идеје за које се оне залажу, не сме обрачунавати омладина у директном сукобу са неонацистима већ – правна држава која „када то хоће, може брзо и ефикасно да спречи такве инциденте и окупљања".
Социолог Мирко Ђорђевић нагласио је да је непознавање корена, терминологије и историје фашизма отежава борбу са овим проблемом, као и да је проблем то што се Србија стиди своје антифашистичке прошлости.
Новинар Теофил Панчић говорио је о реперкусијама фашистичких идеја на „обичног, малог човека" и на његов свакодневни живот а Марија Гајицки, из ВИВИСЕСТ-а, указала је на везу тоталитарних режима и појаве неонацизма и фашизма.
Народна посланица Александра Јерков најавила је да очекује да ће Предлог закона о забрани неонацистичких и фашистичких организација и удружења и симбола, који је Скупштини Србије поднела Посланичка група Лиге социјалдемократа Војводине, ускоро ући у скупштинску процедуру.
Учесници овог скупа на крају су усвојили и следеће закључке:
1. Класични фашизам се у својој нацистичкој, битно расистичкој форми поново јавио у Србији и Војводини. Стога је Скупштина АП Војводине, ослањајући се на информације Министарства унутрашњих послова, још пре три године тражила од државних власти да сузбију деловање организација попут Крви и части, Националног строја и сличних, пошто оне не само што крше законе (тада Државне заједнице) Србије (и Црне Горе), него и непосредно заговарају физичко уништавање Рома, Јевреја и „расно мање вредних људи" у Србији
2. На жалост, овај предлог Скупштине АП Војводине није наишао на одзив државне власти. Овде треба водити рачуна о следећим последицама:
3. Снажан и садржински јасно одређен антифашизам – као најмањи заједнички садржалац свих уставом и законима не-забрањиваних политичких чинилаца у политичком систему земље – онемогућио би обнављање балканских тензија и напетости из прошлости. Без антифашизма као доминантне оријентације нема гаранције да неће бити нових балканских сукоба, посебно уколико дође до промена у политици великих сила и до прекомпоновања њихових зона утицаја. Да је антифашизам крајем осамдесетих и почетком деведесетих година двадесетог века био јачи, не би било ни ратова за југословенско наслеђе.
4. Оживљени класични нацизам, заузимајући по природи ствари, односно по садржају своје идеологије, екстремни десни руб политичког простора, привидно нормализује нашу стварну парламентарну крајњу десницу, ствара лажни утисак да је она умеренија него што јесте, и тиме битно омета стварно нормализовање и развијање политичког система и артикулисање модерних идеологија и њихових партијских експонената у Србији. У поређењу са нацистичким Националним стројем десне странке изгледају нормалније него што јесу. Фашисоидни елементи присутни у њиховим идеологијама, попут тезе да се не може живети заједно са другима и другачијима (нпр. Бошњацима или Албанцима), губе на препознатљивости када се упореде са отвореним неонацистичким оспоравањем парламентаризма, заговарањем Фирер-принципа, захтевом да се „не-аријевцима" одузму политичка и друга права. Не ради се, дакле, о заблуди шачице младих људи, него о важном системском питању од
којег зависи могућност европских интеграција Србије и квалитет живота њених грађанки и грађана.
5. Војводина је по својој природи нужно супротстављена фашизму, она може да постоји само кроз јединство етничких, културних, верских, језичких и других различитости, док је фашизму иманентна тежња ка насилној хомогенизацији, глајхшалтовању и уклањању „расно другачијих" (Артфремден). Док фашизам и фашисоидни елементи у идеологијама које нису доминантно фашистичке заговарају органско јединство, Војводина уклања чак и појам националних мањина, замењујући га појмом националних заједница. Војводине нема без њене разноврсности и плодне хетерогености која је отвара према низу међусобно различитих култура.
6. Антифашизам у Војводини битно произилази из антифашистичког народно-ослободилачког рата, који је и темељ легитимности војвођанске аутономије. Неке компоненте фашизма биле су, наравно, присутне и пре настанка саме ове појаве, било као расистички антисемитизам (и стога не чуде садашње полемике о симболичком значењу оспоравања или одбране Јаше Томића), политичко насиље, или заговарање паралелног и одвојеног живота припадница и припадника појединих у Војводини присутних националних заједница. Још једна димензија и класичног и новог фашизма често бива заборављана и поред њеног више него очитог јавног значаја: фашизам није само апологија силе, ирационалности у схватању расе или нације, антикомунизма, антипарламентаризма и Фирер-принципа: фашизам је и заговарање неједнакости на свим подручјима друштвеног живота, укључујући ту и оно можда најважније – економско. Фашистичко насиље увек је праћено економском
пљачком и олигархизацијом својине. У том смислу свако залагање за политику чистих и поштених економских рачуна, стављање тачке на пљачке и одустајање од израбљивања, директно поткопава основу на којој фашизам израста.
7. Антифашизам није био довољно јак да спречи ратове за југословенско наслеђе. Радикални антифашизам није био ни реална алтернатива у време етнонационалистичких еуфорија, пошто је националистима немогуће да коренито оспоре фашизам. Они га нужно релативизују, пореде злочине почињене у име расе са комунистичким злочинима почињеним у име класе и увек апострофирају властиту расну или националну групу као колективну жртву, а никада као заједницу из које су изашли и егзекутори. Без радикалног антифашизма нема сузбијања етничког национализма, а без напуштања етничког национализма нема европских интеграција. Србију, и са њом Војводину, нико неће примити у заједницу европских држава и нација ако је тамо воде светосавски Бог, карађорђевићевски Краљ, или љотићевски Домаћин. Србија може да уђе у Европу само удружена са својим суседима; било какво удруживање немогуће је на основи која не би била радикално антифашистичка. КАБИНЕТ ПОТПРЕДСЕДНИКА
СКУПШТИНЕ АП ВОЈВОДИНЕ
nbsp;
/ Нови Сад, субота, 08.11.2008