Нови Сад, 11. март – На 2. седници Покрајинског савета за безбедност данас је анализиран Извештај о стању безбедности у АП Војводини за 2009. годину, које је урадило Министарство унутрашњих послова Републике Србије а члановима Савета овај извештај је представио генерал Младен Курибак, начелник Управе полиције у МУП-у Владе Републике Србије. У резимеу овог Извештаја, председник Скупштине АП Војводине Шандор Егереши, који је и председник Покрајинског савета за безбедност, рекао је на конференцији за новинаре да је током 2009. године на подручју АП Војводине очуван стабилан јавни ред и остварено задовољавајуће стање личне и имовинске безбедности грађана. Он је прецизирао да је током 2009. године смањен број прекршаја против јавног реда за око 5 одсто, што је изнад смањења прекршаја на нивоу Републике Србије који избоси 2, 5 одсто. „Стање безбедности се може оценити као знатно повољније, обзиром да је смањен број најтежих кривичних дела. Током 2009. године пријављен је и најмањи број међунационалних инцидената за последњих шест година. Забележено је опадање броја извршених физичких напада, исписаних парола, графита и исцртавања симбола. Једино је број вербалних сукоба између припадника националних мањина повећан", рекао је Егереши. Говорћи о делу Извештаја који се односи на борбу против организованог криминала, Егереши је прецизирао да је током 2009. године у АП Војводини откривено 6 наркокриминалних група и заплењено око 21 одсто од укупне количине заплењених наркотика. „У Суботици је заплењено два пута више опојне дроге него у 2008. години", навео је Егереши. Он је додао да је Подручна полицијска управа у Новом Саду поднела највећи број кривичних пријава, на нивоу целе Републике Србије, због трговине људима и то 14. Егереши је, наводећи делове Извештаја, навео и да је на граници према Мађарској најјачи интензитет илегалних миграција. „Значајни резултати су остварени у борби против корупције а 68 одсто од укупног износа опраног новца откривено је управо у АП Војводини", рекао је Егереши и додао да је на сузбијању општег криминала остварена ефикасност полиције на подручју АПВ највећа у последњих пет година. Егереши је истакао и да је у оквиру Регионалног центра граничне полиције према Хрватској формирана речна полиција на Дунаву, да је формиран регионални тим за спасавање из рушевина, као и да је извршена реконтрукција два гранична прелаза у Сремској Рачи и Бачкој Паланци. Након разматрања Извештаја и других актуелних питања, Покрајински савет за безбедност усвојио је следеће Закључке: 1. Стратешко партнерство покрајинских институција и МУП-а значи и унапређење активности како би Војводина постала безбедна заједница, а као део јединственог система безбедности Републике Србије, за све грађане: стога је неопходно забранити деловања свих група које својом идеологијом и активностима угрожавају темељне вредности антифашизма, толеранције и равноправности свих градјана. Такође, у складу са законом за све починиоце дел&ацирц; која подстичу националну, расну и верску мржњу и нетрпељивост треба тражити изрицање максималне казне; 2. Неопходно је наставити успешну, стратешку и координирану сарадњу покрајинских институција са МУП Републике Србије. Стратешко партнерство покрајинских институција, МУП-а и органа локалних самоуправа и грађана подразумева и обавезу свих да заједнички пратимо стање и благовремено превентивно делујемо; 3. Неопходно је унапређивати и промовисати значај образовања и васпитно-образовних институција – и посебно одговорност органа локалне самоуправе како се не би издавале дозволе за отварање кафића, коцкарница.. у близини школа – како би се насиље, чинови агресије и хулиганства смањили, и посебно укључити у промовисање ових акција средства јавног информисања; 4. Ради постизања пуне безбедности и равноправности свих грађана, неопходно је једнако третирати све инциденте са међунационалним предзнаком, без обзира на националност жртве и нападача. Пошто се најчешће ради о прекршајима, стриктна примена одредаба Закона о прекршајима је предуслов за делотворну акцију у овој области. Ефикасније санкционисање претпоставља тешњу сарадњу измедју прекршајних судова и органа унутрашњих послова, кроз промптну идентификацију извршиоца, квалификацију дела као медјунационалног инцидента, подношење пријаве без недостатака која омогућује адекватно поступање, задржавање починиоца без пуштања на слободу, а након утврдјивања његове кривице предузимања примерених пенолошких мера. Ради постизања наведених циљева, неопходно је, путем Министарства унутрашњих послова и Министарства правде организовати одговарајућу обуку и инструисати органе унутрашњих послова и прекршајне судове." 5. Превенција појава које угрожавају медјунационалне односе захтева ускладјен и ефикасан рад свих институција, полиције, тужилаштва и судства, јер се само њиховим координираним радом може променити и казнена политика. Апелујемо на све надлежне институције да коришћењем доступних правних инструмената, Закона против дискриминације, Закона о заштити права и слобода националних мањина, те поштовањем Уставних одредби, у свом раду имплементирају постојећу законску регулативу која препознаје дела изазивања националне, расне и верске мржње и нетрпељивости као кривичне преступе; 6. Важно је поред уписа и запошљавања припадника националних заједница, водити рачуна и о напредовању (професионалној промоцији) припадника националних заједница у полицији; 7. У циљу јачања кредибилитета МУП-а, али и кредибилитета свих покрајинских институција нужно је укључивање већег броја припадника националних заједница у рад државних тела и институција на републичком, покрајинском и локалном нивоу, а у циљу отклањања језичких баријера важно је појачати активности на учењу језика националних заједница где припадници националних заједница живе; 8. Имајући у виду значајне резултате које је МУП Републике Србије постигао у борби против свих облика криминала на подручју Војводине важно је наставити активности на сузбијању организованог криминала, корупције и прања новца; 9. Будући да је на граници према Мађарској интензитет илегалних миграција најјачи, предлажемо да се уради реконструкција граничног прелаза Хоргош И; 10. Стратешко партнерство покрајинских институција и МУП-а значи и унапредјење активности како би Војводина постала безбедна заједница, а као део јединственог система безбедности Републике Србије, за све градјане: стога је неопходно забранити деловања свих група које својом идеологијом и активностима угрожавају темељне вредности антифашизма, толеранције и равноправности свих градјана. Такодје, у складу са законом за све починиоце дел&ацирц; која подстичу националну, расну и верску мржњу и нетрпељивост треба тражити изрицање максималне казне; 11. Потребно је у различите наставне области убацити теме које се тичу безбедности у саобраћају; 12. Покрајински савет се залаже за побољшање материјалног положаја припадника МУП-а, будући да то представља један од предуслова подизања нивоа безбедности целе заједнице; 13. Све званичне информације о случајевима угрожавања безбедности ће се благовремено и у писаној форми проследити свим члановима Покрајинског савета за безбедност; 14. Интегрисање аспекта рода у сектору безбедности, посебно праћење родно заснованог насиља, као најзаступљенијег облика насиља, у свим извештајима о стању безбедности. КАБИНЕТ ПРЕДСЕДНИКА
СКУПШТИНЕ АП ВОЈВОДИНЕ
/ Нови Сад, четвртак, 11.03.2010