Нови Сад, 22. мај – У Извршном већу Војводине, у организацији Покрајинског секретаријата за образовање и културу, Удружења ромских студената(УРС) и Новосадског хуманитарног центра (НСХЦ) одржана је у конференција под називом «Обрзовање Рома уВојводини». На почетку скупа, говорили су др Габор Лоди, потпредседник Извршногвећа Војводине и др Золтан Јегеш, покрајински секретар за образовање икултуру.
– Свако модерно, развијенодруштво мора да реализује снажну социјалну политику, која ће омогућити да сепојединци и групе лакше интегришу у друштво – казао је др Габор Лоди,потпредседник ИВВ. У региону, у Србији и у Војводини најугроженији инајсиромашниоји делови друштва су Роми, што изискује залагање друшва да серомска популација брже и лакше социјално интегрише у друштвене токове. Додатнаобавеза АПВ и наше владе је да се мултиетичност, мултикултуралност имултиконфесионалност, што су посебне вредности, поштују. Унапређењеобразовања Рома је важан задатак Секретаријата за образовање и културу, јерпознато је да је образовање покретач економског и културног развоја једногдруштва.Др Лоди подсетио на низ подстицајних мера и пројеката Извршног већаВојводине за подизање образованог статуса Рома, попут Одлуке из 2005. године ооснивању Савета за образовање Рома.Покрајински секретар заобразовање и културу др Золтан Јегеш, позивајући се на Повељу УН о људскимправима и на Устав Републике Србије, подсетио је да право на образовањеприпада свима. Он је упозорио да се то право у пракси нажалост не остварује. Каопример, навео је да мање од 30 посто ромске популације у нас завршава основнообразовање, за шта постоје бројни разлози. Програмом Декаде Рома започет јепроцес интензивног рада на интеграцији Рома, казао је др Јегеш, а образовањеје идентификовано као једно од најважних области коју треба унапредити. ЗатоПокрајински секретаријат за образовање и културу жели, не само да промовише,већ и да убудуће учествује у развијању и реализацији програма који доприносеинтеграцији Рома.- Стога је – како је објаснио др Јегеш – обавеза власти да створи модерношколство које ће задовољити образовне потребе деце и побољшати образовниположај ромске популације. Наша је обавеза и да оспособимо васпитаче и учитељекоји ће образовати ромску децу. Кључни фактор за разрешење социјалнеситуације Рома је образовање, због чега је израђен Предлог мера за унепређењеобразовног статуса Рома, уз препоруку локалним самоуправама да израде акционепланове за њихово образовање. На конференцији су изнети иподаци о ромској популацији у Војводини коју, према званичној статистици, чини29.057 људи, али је тај број, према процени ромских невладиних организација, знатно већи и креће се између 100-150.000.Напоменуто је да, за разлику од других националних мањина, Роми немајумогућност да похађају наставу на ромском језику, него само изборну наставу утрајању од четири сата недељно. Један од разлога је и недостатак кадрова занаставу на ромском језику. Када је реч о образовању Рома у Војводини, проблемје пре свега, што велики број деце не похађа наставу, а један од разлога је шторомске породице живе у великом сиромаштву.Предложене мере којетреба имати у виду при изради планова за унапређење образовног статуса Ромаодносе се на образовање базе података, рано укључивање ромске деце уобразовни систем, помоћ ромској деци у учењу, материјалној подршци ромским породицама за школовање деце и уповећању поверења у образовне инстируције. Битно је, истакли су учеснициданашње конференције, развити осетљивост неромске популације за потребе ипроблеме Рома.
/ Нови Сад, уторак, 22.05.2007