Нови Сад, 20. новембар – Обележавајући Међународни дан детета и двадесетогодишњицу потписивања Конвенције УН о правима детета, у Скупштини АП Војводине у организацији Покрајинског фонда за развој непрофитног сектора, одржан је Округли сто о теми „Образовање за све – право или привилегија ?!" са циљем да доносиоце одлука, представнике институција и читаву јавност, подсети да је друштво у обавези да створи неопходне услове како би сви могли да остваре право на образовање. У Конвенцији УН, Уставу Републике Србије и републичком Закону о основном систему образовања и васпитања стоји да свако дете има право на образовање, те да држава обезбеђује обавезно и бесплатно основно образовање за све.
Директорка Фонда Ана Сегедински је подсетила да је Конвенција о правима детета потписна 1989. године, након чега је донето више декларација и међународних докумената, али су деца и даље жртве разних облика насиља, оружаних сукоба, трговине белим робљем, и експлоатације разних облика. Фонд за непрофитни сектор организовао је овај скуп као подршку удружењима грађана који реализују пројекте и баве се правима деце, нарочито правом на образовање, попут Друштва „Панонија" и Фестивал еколошког позоришта за децу и младе из Новог Сада, Друштва учитеља Новог Сада, Удружења ромских студената. На скупу је истакнуто да су образовање и васпитање усмерени ка свеобухватном развоју личности и остваривању њених основних људских права и темељних слобода. Школа, као институција образовања, у преносном смислу држава у образовном систему и њеним обавезама, дужна је да процес образовања спроводи на принципима разумевања, толерантности, једнакости, доступности, ефикасности и поштовања међу актерима, без обзира на расну, националну, полну, верску, културолошку или било коју другу различитост. Ово је важно зато што је за очекивати да ће деца, која су процес образовања завршила по овим критеријумима, постати одговорни и активни грађани у друштву.
Учесници су се сложили, да када се говори о образовању као праву или привилегији, треба указати на потребу постојања инклузивног друштва, које, као социјална категорија означава равноправно укључивање сваког појединца у друштво. Србија је далеко од инклузивног друштва што показују и подаци да 85 посто деце са различитим облицима сметњи у развоју далеко од образовног процеса, а 60 процената ромске деце је и даље изван такозваног нормалног школовања, јер су смештени у специјалне школе. Такође се укључивање маргинализованих група у друштво и даље доживљава као уступак. Истакнуто је да је важно – не лечити другачије и другост, већ покушати излечити друштво. Према речима Данице Стефановић, из Друштва „Панонија", важно је да образовање буде право а не привилегија, због тога што на тај начин држава и њене институције, које сарађују са сиромашнима, морају квалитетније креирати моделе и механизме, којима ће се тај зачарани круг сиромаштва прекинути, како те групе излаз из сиромаштва не би тражиле у криминалу, проституцији, прошњи или нечем сличном. Такође је истакла да је образовање кичма сваког друштвеног система, јер су данашња деца и ученици будући носиоци друштвеног развоја. – Стога, како их обучимо за ту будућност, такву ћемо будућност и имати – закључила је Стефановић.
/ Нови Сад, петак, 20.11.2009
Округли сто ”Образовање за све – право или привилегија?!”
