Picture of the authorPicture of the author
/ Нови Сад, уторак, 02.09.2008

Покрајински омбудсман тражи разрешење државног секретара у Министарству рада

Читај ми

Читај ми
AA

 Нови Сад, 2. септембар – Покрајински омбудсман је данас по службенојдужности Министарству рада и социјалне политике упутио званични допис којим сетражи разрешење Жељка Васиљевића, државног секретара у поменутомминистарству због његових изјава средствима јавног информисања у којој јеизложио план о формирању државне агенције која би се бавила довођењем жена саДалеког истока које би се удавале за мушкарце који живе у селима у Србији.Према наводима државног секретара, постоји много земаља у свету које имајувишак жена, а жене са Далеког истока имају култ рађања, те им није проблем дароде троје, четворо деце. Такође је предвиђено да би поменуте жене радиле уселима у пољопривреди чиме би био решен проблем недостатка радне снаге. Поредтога се предвиђа да би жене морале да изврше медицинске прегледе а трошковедоласка у земљу би сносили заинтересовани мушкарци. Поред земаља Далекогистока, државни секретар предвиђа долазак жена и из других земаља где постојипроблем вишка жена, међутим не из православних земаља јер би се тиме ослабиоњихов биолошки потенцијал.Према мишљењу Покрајинског омбудсмана, поменута изјава државног секретарапредставља заговарање најгрубљег кршења људских права, како премамеђународним конвенцијама које за свој предмет имају заштиту људских права,тако и одредби Устава Републике Србије о заштити људских права. Оснивање овакве једне агенције представљало би подстицање међународнетрговине људима и довођење ових жена у ропски или положај сличан ропском, штоспада у најтежа кривична дела. Уз ово, а на основу изјава државног секретара,поступци и активности једне овакве агенције би довели до ланчаног кршења праважена, од права на слободан избор брачног друга и склапање, односно раскидањебрака по слободној вољи уз потпуну сагласност, слободе у одлучивању о рађањудеце, па до права на слободан избора рада. Напослетку, уз изјаве које се тичурасе и веорисповести жена, односно мушкараца на које се изјава односи,позивање на култ рађања који постоји у одређеним земљама и очекивање данеко због свог порекла, расе или боје коже роди одређени број деце, представљачин расне дискриминацијеКао независни и самостални орган, који се стара о заштити и унапређењуљудских права и слобода сваког лица, зајемчених Уставом, потврђеним иобјављеним међународним уговорима о људским правима, општеприхваћенимправилима међународног права, законом и прописима Аутономне ПокрајинеВојводине, Покрајински омбудсман сматра да овакав став државног секретарасведочи о његовим намерама да у обављању своје функције крши људска правазајемчена међународним конвенцијама и домаћим прописима те је стога у надлежномминистарству покренуо иницијативу за разрешење поменутог државног функционера.Текст дописа упућеног Министарствурада и социјалне политике Број: И-ОП-1-201/08Дана: 01.09.2008.
Република СрбијаМинистарство рада и социјалне политикеМинистарПредмет: Иницијатива за разрешење државног секретара у министарству рада исоцијалне политикеПрема нашим сазнањима, државни секретар у Министарству рада и социјалнеполитике је средствима јавног информисања дао изјаву у којој је изложио план оформирању државне агенције која би се бавила довођењем жена са Далеког истокакоје би се удавале за мушкарце који живе у селима у Србији. Према наводимадржавног секретара, постоји много земаља у свету које имају вишак жена, а женеса Далеког истока имају култ рађања, те им није проблем да роде троје, четвородеце. Такође је предвиђено да би поменуте жене радиле у селима у пољопривредичиме би био решен проблем недостатка радне снаге. Поред тога се предвиђа да бижене морале да изврше медицинске прегледе а трошкове доласка у земљу бисносили заинтересовани мушкарци. Поред земаља Далеког истока, државни секретарпредвиђа долазак жена и из других земаља где постоји проблем вишка жена,међутим не из православних земаља јер би се тиме ослабио њихов биолошкипотенцијал.Према нашем мишљењу, поменута изјава државног секретара представљакршење како међународних конвенција које за свој предмет имају заштитуљудских права, тако и одредби Устава Републике Србије о заштити људскихправа. Имајући у виду чињеницу да је према члану 24. Закона о државној управи(Службени гласник Републике Србије бр. 79/2005; 101/2007), државни секретарфункционер кога поставља и разрешава Влада, и да је поменутим планомпредвиђено формирање посебног органа државне управе који би се бавио поменутимактивностима, сматрамо да је поменута изјава, дата у својству функционера Министарстварада и социјалне политике, неприхватљива.Оснивањем агенције која би доводила жене са Далеког истока како бизаснивале брак у Србији, и надоместиле недостатак радне снаге и рађале децу, ачије трошкове довођења би надокнадили заинтересовани мушкарци, а све то наконспроведених медицинских прегледа, Република Србија би подстицала међународнутрговину људима и довођење поменутих жена у ропски или положај сличан ропскомшто је у супротности са уставним гаранцијама из члана 26. Устава РепубликеСрбије.Чланом 6. Конвенције о елиминисању свих облика дискриминације женапредвиђена је обавеза држава чланица да предузимају све подесне мере,укључујући и законодавне, ради сузбијања свих облика трговине женама, као иискоришћавање проституције жена. Такође, чланом 16. став 1. тачка б) поменутеКонвенције предвиђа се једнако право на слободан избор брачног друга исклапање брака само по слободној вољи и уз потпуну сагласност. Исто право јепредвиђено и чланом 23. Међународног пакта о грађанским и политичким правима. Такође,чланом 62. Устава гарантовано је право сваком лицу да слободно одлучи озакључењу и раскидању брака. Сматрамо да би оснивањем овакве агенције,Република Србија стварала услове за масовна кршења ових права јер би се отворилаврата широким злоупотребама које би могле резултирати у трговини женама иприсилним уговореним браковима. Ово потврђује и сам Државни секретар када кажеда је у тим земљама дневни приход мањи од једног евра дневно. Овде би за њихбио економски рај… Осим тога, помињање проблема вишка жена у одређенимземљама је увредљиво и представља посматрање жена као робе за извоз намеђународном тржишту.Надаље, члан 63. Устава гарантује слободу у одлучивању о рађању деце. Свакопрописивање обавезе или очекивање да поменуте жене роде одређен број децекоје би у овом случају Република Србија исказала се може тумачити само каогрубо кршење овог права.Позивање на култ рађања који постоји у одређеним земљама и очекивање данеко због свог порекла, расе или боје коже роди одређени број деце, представљачин расне дискриминације у смислу члана 1. став 1. Конвенције о укидању свихоблика расне дискриминације.Одређивањем да би поменуте жене требало да раде у пољопривреди, крши сењихово право на слободан избор рада, гарантовано чланом 60. Устава.Покрајински омбудсман је независтан и самосталан орган, који се стара озаштити и унапређењу људских права и слобода сваког лица, зајемчених Уставом,потврђеним и објављеним међународним уговорима о људским правима,општеприхваћеним правилима међународног права, законом и прописима АутономнеПокрајине Војводине, основан Одлуком о Покрајинском омбудсману (Службени листАутономне Покрајине Војводине бр. 23/2002; 5/2004; 16/2005).На основу члана 20. Став 2. Поменуте Одлуке, Покрајински омбудсман јенадлежан да поступа по сопственој иницијативи ако оцени да постоји или јепостојала повреда људских права од стране органа управе. Према члану 1. Устава, Република Србија је заснована на начелима грађанске демократије,људским и мањинским правима и слободама и припадности европским принципима ивредностима. Из горе наведених одредби произилази да је држава дужна да обезбединесметано вршење људских права, као што су право на приватност, склапањебрака, оснивање породице, и то уз пуно поштовање забране дискриминације побило ком основу, као што су пол и раса. Министарство као орган државнеуправе Републике Србије на основу члана 12. Закона о државној управи учествујеу обликовању политике Владе као извршне власти Републике Србије. Давањемизјава од стране државног секретара којим се предвиђа кршење људских праваствара се несигурност у остваривању људских права. Из изјаве државногсекретара произлази планирање државне интервенције у областима у којима се оддржаве пре свега захтева суздржавање од интервенција, и то мерама које су посвојим карактеристикама блиске трговини људима, организованом од странедржаве.На основу свега изнетог,Покрајински омбудсман сматра да овакав став државног секретара сведочи оњеговим намерама да у обављању своје функције крши људска права зајемченамеђународним конвенцијама и домаћим прописима те Вас о томе обавештавамо саиницијативом за разрешење поменутог функционера.Молимо да нас обавестите о предузетим мерама по нашој иницијативи.                                                              ПОКРАЈИНСКИОМБУДСМАН                                                                   др Петар Теофиловић 

fixed-img