Нови Сад, 25. јануар – Нови Жежељев, друмско-железнички мост преко Дунава код Новог Сада, биће саграђен за 32 месеца. У Влади Војводине данас је потписан сет уговора о извођењу радова на његовој изградњи. Тиме ће на квалитетан начин бити успостављен саобраћај на паневропском саобраћајном коридуру X, а Новосађани ће добити нови мост који спаја бачки и сремски део града.
Уговор су потписали амбасадор Венсан Дежер, шеф делегације Европске комисије у Србији, председник Владе АП Војводине др Бојан Пајтић, градоначелник Новог Сада Игор Павличић, генерални директор "Железница Србије" Милован Марковић и, у име извођача радова – шпанско-италијанског конзорцијума, Хозе Алехандро Серано. Потписивању Уговора присуствовао је и потпредседник Владе Републике Србије Божидар Ђелић. Вредност читавог посла је око 45,3 милиона евра. Изградњу Жежељевог моста суфинансирају Европска унија, Аутономна Покрајина Војводина и Град Нови Сад. Влада Србије овластила је "Железнице Србије" да у име државе преузме права и обавезе инвеститора изградње моста. На међународном тендеру за извођача радова изабран је шпанско-италијански конзорцијум, који чине "АЗВИ" Шпанија, "Тадеи" Италија и "Хорта Кослада" Шпанија. Изградњу челичне конструкције Жежељевог моста финансираће ЕУ из бесповратних средстава ИПА фонда, у вредности од око 26,2 милиона евра. Аутономна Покрајина Војводина и Град Нови Сад финансираће демонтаржу привременог и монтажу новог моста, у укупној вредности од око 19,1 милиона евра, тако да ће Покрајина обезбедити 12,7 милиона евра и Град Нови Сад око 6,4 милиона евра. – У последњих годину дана Нови Сад је постао град у коме Европска унија и Србија потписују и представљају неке од највећих пројеката које заједнички реализују – рекао је амбасадор Венсан Дежер. Наиме, навео је Дежер, у Новом Саду потписан је програм према ИПА фондовима и за мање од девет месеци успешно су спроведене све тендерске процедуре за реализацију веома важних пројеката. Највећи заједнички пројекат је управо изградња Жежељевог моста. – Поред 45 милиона евра који ће бити инвестирано у мост, два милиона евра је коштао пројекат моста и још ће пара бити утрошено за надзор радова, како би се обезбедило да пројекат буде спроведен предвиђеном динамиком. Постоје и планови да ће се пет милиона додатних евра из ИПА програма обезбеди за изградњу приступних саобраћајница за овај мост, рекао је Дежер и навео податке о успешности Србије у коришћењу средстава из претприступних фондова у 2010. години. Прошле године је потписано 300 различитих уговора за коришћење претприступних фондова у вредности 203 милиона евра, што је, "изванредан успех". Председник Владе Војводине др Бојан Пајтић изјавио је да је Влада Војводине до сада самостално изградила три моста: код Аде, Сремске Раче и Сеферкина. – Сада улазимо у партнерство за изградњу највећег моста у последњих неколико година. Финансираћемо његову изградњу у износу од трећине потребних средстава. Веома смо задовољни што је заједничка комисија успешно урадила тендерску процесуру, па је постигнута уштеда, као и због чињенице што ЕУ планира да кроз ИПА програм пет милиона евра инвестира у приступне путеве, што ће нам омогућити да средства која су намењена за инфраструктуру усмеримо у друге важне пројекте. Изградња Жежељевог моста није значајна само за грађане Новог Сада и Војводине, он има огроман међународни значај. Као део железничког коридора X, он ће дати подстицаје развоју привреде и привлачењу инвестиција. Овај мост ће омогућити да Србија почне да личи на развијене европске земље, рекао је Пајтић. Потпредседник Владе Србије др Божидар Ђелић изјавио је да се данашњим потписивањем уговора конкретизовала европска подршка нашој земљи, а исто тако показује се шта заједно могу да ураде Европа, Србија, Војводина и Нови Сад: – Чекало се дуго да се обнови и направи један модеран мост у Новом Саду, који ће обезбедити да наша земља буде стављена на мапу оних земаља које ће у потпуности искористити паневропске коридоре. За изградњу овог моста иницијално је било обезбеђено 60 милиона евра. Конкуренција је урадила своје и уместо тог износа, овај мост ће бити могуће финансирати са око 45 милиона евра. Уштеде ће бити убризгане у прилазне путеве мосту, али и за неколико других инфраструктурних пројеката у нашој земљи, рекао је министар Ђелић. Градоначелник Новог Сада Игор Павличић подвукао је значај моста за растерећење теретног саобраћаја и за бољу повезаност Петроварадина и сремске стране Дунава са Новим Садом. Директор "Железнице Србије" Милован Марковић је истакао да је Жежељев мост посебно важан за ово предузеће. Нови мост имаће два железничка колосека, две друмске саобраћајнице ширине 7,7 метара и две пешачко – бициклистичке стазе ширине 2,5 метара. Мост ће бити изграђен од челичне конструкције, са два лука и једним речним стубом. Мост ће бити дуф 474 метара, широк 31 метар, а тежина челичне конструкције биће 11.800 тона. Све активности на изради идејног пројекта, изради тендерске документације и спровођењу тендерске процедуре, водила је Делегација Европске уније у Србији, која је формирала тендерску комисију, састављену од представника ЕУ, "Железнице Србије" и АП Војводине. На међународном тендеру, који је реализован у 2010. години, по процедури ЕУ, било је десет понуда. С обзиром на то да су понуђачи били углавном конзорцијуми, понудама је обухваћено око 25 компанија. Шпанско-италијански конзорцијум "АЗВИ" Шпанија, "Тадеи" Италија и "Хорта Кослада" Шпанија испунио је све захтеване критеријуме и понудио најбижу цену. Изградња Жежељевог моста у складу је са плановима српских железница да модернизују северни железнички крак. Ово предузеће у овој години од Европске инвестиционе банке очекује кредит од 150 милиона евра за модернизацију и изградњу двоколосечне пруге од Старе Пазове до Новог Сада, за брзине од 160 километара на сат – навели су у "Железницама Србије".
/ Нови Сад, уторак, 25.01.2011
Потписани уговори о извођењу радова на изградњи Жежељевог моста у Новом Саду

