Picture of the authorPicture of the author
/ Нови Сад, понедељак, 10.09.2012

Потребна стручност и искуство

Читај ми

Читај ми
AA

Нови Сад, 10. септембар 2012. – Покрајински омбудсман испитивао је рад општинских односно градских већа као другостепених органа и утврдио да у њиховом поступању има неправилности. Свим јединицама локалне самоуправе у АП Војводини упутио је мишљење у којем се указује на то да је у поступцима решавања у управним стварима из њихове надлежности потребно пословником о раду општинског/градског већа и општим актом о организацији и систематизацији да се одреди радно место извршиоца који ће обављати послове припреме предлога и израде нацрта решења које доноси општинско/градско веће приликом решавања у управном поступку у другом степену.Поступајући по представкама грађана, Покрајински омбудсман је на основу притужби на рад општинских, односно градских већа као другостепених органа, проценио да је могуће да у вршењу дела законских овлашћења општинских већа постоје неправилности, нарочито у случајевима када у управном поступку у другом степену решавају о правима и обавезама грађана, предузећа и установа и других организација у управним стварима из надлежности општине.
Иако према Закону о локалној самоуправи општинско/градско веће поред председника општине представља извршни орган општине, овим законом није прописана обавеза нити могућност формирања пратећих служби овог органа, што доводи у питање вршење свих његових надлежности у складу са законом. Наиме, начин на који се бирају чланови општинског већа не подразумева да они имају степен и врсту образовања неопходне за вођење управног поступка и одлучивање.
Надлежности, и поступак вршења надлежности општинских/градских већа, уређени су Законом о локалној самоуправи, Законом о општем управном поступку и Законом о државној управи.
Законом о локалној самоуправи прописано је да општинско веће поред осталих надлежности врши надзор над радом општинске управе, поништава или укида акте општинске управе који нису у сагласности са законом, статутом и другим општим актом или одлуком које доноси скупштина општине и решава у управном поступку у другом степену о правима и обавезама грађана, предузећа и установа и других организација у управним стварима из надлежности општине. Председник општине представља општинско веће, сазива и води његове седнице. Општинско веће може да одлучује ако седници присуствује већина од укупног броја његових чланова већином гласова присутних чланова. Дакле, општинско веће је колегијални орган.
Што се тиче надлежности општинског већа у управним стварима примењују се одредбе Закона о општем управном поступку којима је прописано да се, кад у поступку решава колегијални орган, о већању и гласању саставља посебан записник у који се уписује, поред података о личном саставу колегијалног органа, означење предмета о коме се ради и кратак садржај онога што је решено, као и издвојена мишљења, ако их је било. Записник потписују лице које председава и записничар. Закон дозвољава и могућност да се у случају када је у поступку по жалби одлучено једногласно, само стави забелешка на спис.
Закон о државној управи прописује услове које државни службеник треба да испуњава да би могао да ради на пословима државне управе. Ове услове треба да испуњава и запослени код носиоца јавног овлашћења који је овлашћен да води управни поступак и одлучује у управном поступку. Основни услов је положен државни стручни испит. Поред тога, за вођење управног поступка и одлучивање о правима и обавезама физичких и правних лица може бити овлашћен само службеник који има стечено високо образовање другог степена, односно завршене мастер академске студије или високо образовање стечено у складу са прописима који су важили до ступања на снагу Закона о високом образовању и које је законом изједначено са академским називом мастер.
Имајући у виду овлашћење да прикупља информације о примени закона и других прописа из области људских права и да поступа и по сопственој иницијативи на основу сазнања и других извора, са циљем да се испита да ли у раду општинских, односно градских већа има неправилности, Покрајински омбудсман сачинио је упитник и доставио га на адресу свих градских и осам општинских већа на територији Аутономне покрајине Војводине.
На основу достављених информација утврђено је да у складу са законом, у свим испитаним јединицама локалне самоуправе седнице општинских/градских већа сазива и води председник општине/градоначелник, а општинско/градско веће одлучује већином гласова присутних чланова уколико седници присуствује већина од укупног броја чланова. У поступку решавања општинских/градских већа у управном поступку у другом степену о правима и обавезама грађана, предузећа и установа и других организација у управним стварима из надлежности општине/града не саставља се посебан записник о већању и гласању, али се у записник који се води о седници општинског/градског већа уписују подаци прописани Законом о општем управном поступку.
Спровођење радњи у другостепеном поступку и припрему предлога решења које доноси општинско/градско веће обављају:
– у две јединице локалне самоуправе запослени у посебним службама извршних органа (градоначелника и градског већа) ;
– у једној јединици локалне самоуправе секретар службе извршних органа (председника општине и општинског већа);
– у две јединице локалне самоуправе запослени у посебним организационим јединицама у оквиру општинске/градске управе;
– у девет јединица локалне самоуправе запослени у општинској/градској управи.
Анализом добијених информација Покрајински омбудсман је заклључио да сва општинска/градска већа испитаних јединица локалне самоуправе врше надлежности из члана 46 тач. 1, 4 и 5 Закона о локалној самоуправи. О свом раду воде записник који садржи све податке прописане чланом 69 став 2 Закона о локалној самоуправи.
Што се тиче испуњености услова из члана 84 Закона о државној управи Покрајински омбудсман је мишљења да се у вршењу надлежности општинског/градског већа закон поштује само у три јединице локалне самоуправе. У осталим јединицама локалне самоуправе спровођење радњи у другостепеном управном поступку и припрему предлога решења у поступку по жалбама изјављеним на решење и закључке првостепених органа о којима одлучује општинско/градско веће врше запослени у општинској урави, па се подразумева да су то најчешће они који су непосредно или посредно, учествовали и у првостепеном поступку. Са циљем да се у вршењу надлежности општинских/градских већа из члана 46 тачака 4 и 5 Закона о локалној самоуправи обезбеди испуњеност услова из члана 84 Закона о државној управи
Покрајински омбудсман је мишљења да је потребно, у јединицама локалне самоуправе у којима то није учињено, пословником о раду општинског/градског већа и општим актом о организацији и систематизацији да се одреди радно место извршиоца који ће обављати послове припреме предлога и израде нацрта решења које доноси општинско/градско веће приликом решавања у управном поступку у другом степену о правима и обавезама грађана, предузећа и установа и других организација у управним стварима из надлежности општине. Потребно је да запослено лице на овом радном месту испуњава услове из члана 84 Закона о државној управи, што значи да је потребно да има:
– стечено високо образовање другог степена, односно завршене мастер академске студије или високо образовање стечено у складу са прописима који су важили до ступања на снагу Закона о високом образовању и које је законом изједначено са академским називом мастер из области правних наука и да има положен државни стручни испит, према закону којим се уређује положај државних службеника;
– положен државни стручни испит;
– одговарајуће радно искуство.
У сваком конкретном случају треба да се води рачуна о томе да запослено лице на овом радном месту није као службено лице учествовало у вођењу поступка или у доношењу решења у првостепеном поступку
У оквиру надлежности Покрајинског омбудсман да прикупља информације о примени закона и обвештава надлежне органе и ширу јавност, ово саопштење се доставља и свим јединицама локалне самоуправе.

fixed-img