Picture of the authorPicture of the author
/ Нови Сад, среда, 14.03.2012

Права потрошача и даље незаштићена

Читај ми

Читај ми
AA

Нови Сад, 14.март 2012.- Покрајински омбудсман је примио велики број представки грађана поводом кршења њихових права као потрошача, односно купаца и корисника услуга које се пружају у обављању делатности од општег интереса (комуналне делатности, снабдевање електричном енергијом, природним гасом и др.). Жалбе грађана углавном се односе на онемогућен или отежан приступ услугама, незадовољавајући обим и квалитет пружених услуга, незаконито ускраћивање услуга, злоупотребу фактичног монополског положаја јавних предузећа у обављању одређених делатности, недовољне ажурности, флексибилности и транспарентности у поступању са грађанима. Озбиљан проблем у остваривању права потрошача је кршење и непримењивање одредби Закона о заштити потрошача, посебно у делу који се односи на остваривање права на услуге од општег економског интереса, које уједно представљају и корпус права чија заштита је у надлежности Покрајинског омбудсмана. Ови проблеми заједнички су готово свим спроведеним поступцима по предметима, а односе се како на поступања јавних предузећа, тако и на поступања надлежних органа управе који врше надзор над радом јавних предузећа. Ни након годину дана од ступања на снагу Закона о заштити потрошача нису донети одговарајући подзаконски акти којима би се Закон разрадио и обезбедили услови за његову доследну примену. Пример неспроводивости закона у пракси огледа се у одредби закона којом је прописано да је угрожени потрошач онај који због економског или друштвеног положаја, услова живота, посебних потреба или других тешких личних прилика, прибавља услугу од општег економског интереса под нарочито отежаним условима, с обзиром на то да услови и критеријуми за одређивање угрожених потрошача у појединим областима услуга од општег економског интереса нису ближе уређени, како је закон прописао. Слична ситуација је и са Законом о енергетици у делу који се односи на појам „енергетски заштићеног купца". Непостојање целовите правне регулативе и необезбеђивање јасног механизма заштите грађана – потрошача, узрокује произвољност у поступању даваоца услуга од општег економског интереса и правну несигурност, те угрожава основна, законом прописана права, као што су право на задовољавање основних потреба, право на обавештеност, право на избор и право на правну заштиту. Међународни дан права потрошача који су установиле Уједињене Нације 15. марта 1983. године управо има за циљ промовисање наведених основних права свих потрошача при чему се уз заштиту и унапређење ових права уједно протестује и против злоупотребе тржишта.

fixed-img