Покрајински омбудсман је поводом већег броја притужби самосталних предузетница које су на породиљском и одсуству са рада ради неге детета, у којима је указано на проблем утврђивања висине, исплате и рефундације средстава на име накнаде зараде за време овог одсуства, установио да у већини општинских/градских управа доносе решења којима се утврђује право на породиљско и одсуство са рада ради неге детета супротно правилима управног поступка и начелима добре управе, уз погрешну примену прописа који уређују област финансијске подршке породици са децом. Право породиља на накнаду зараде признато је законом, а градска/општинска управа само утврђује постојање услова за остваривање тог права, тако да одредбе треба тумачити у њиховом најбољем интересу. Решење треба да садржи све прописане елементе, јасно и недвосмислено наведене, како би странка имала тачну информацију о својим правима. Накнада зараде за породиље предузетнице треба да представља износ једнак висини просечне месечне основице за плаћање доприноса за обавезно социјално осигурање у последњих 12 месеци који претходе месецу отпочињања одсуства. Висина накнаде зараде утврђена у решењу које се издаје породиљи мора бити истоветна износу са потврде Пореске управе и једнака просечној месечној основици за плаћање доприноса за обавезно социјално осигурање. Тај износ се не умањује за порезе и доприносе, него се они на тај износ додатно обрачунавају. Лице које самостално обавља делатност доставља градској/општинској управи потврду надлежног органа о месечној основици на коју се плаћају, а не на коју су плаћени доприноси за обавезно пензијско и инвалидско осигурање. Због тога евентаулано постојање дуга за јавне приходе не може бити разлог за примену одредбе Правилника о ближим условима и начину остваривања права на финансијску подршку породици са децом која предвиђа исплату накнаде у висини 50% просечне зараде у Србији јер је њена примена предвиђена у случајевима када послодавац више не постоји, или је над послодавцем покренут стечајни поступак, или зато што није исплаћивао зараду и тд. Остваривање права на накнаду за време породиљског одсуства се изричито везује за чињеницу порођаја и свако другачије поступање може да доведе до смањивања обима права и кршења Закона о раду. Покрајински омбудсман је свим општинским/градским управама упутио Препоруку према којој су општинске/градске управе дужне да поштују правила и начела општег управног поступка и у решењима наводе нето износ накнаде у тачном новчаном износу. Такође је препоручено да се јасно дефинишу и наведу обавезе корисника права и послодавца, а да у решењима користе женски род, када мајка користи ово право. Општинска/градска управа је дужна да у решењу назначи нето износ накнаде (накнада која се исплаћује) која одговара просечној месечној основици за плаћање доприноса за обавезно социјално осигурање у последњих 12 месеци који претходе месецу отпочињања одсуства у складу са чланом 11 Закона о финансијској подршци породици са децом. Такође, информације о постојању дуга за јавне приходе и датум пријављивања промене података у евиденцији коју води Агенција за привредне регистре се не могу узимати као одлучне чињенице приликом утврђивања висине и трајања новчане накнаде због тога што би такво поступање било супротно прописима.
Опширније на сајту www.омбудсманапв.орг у делу Примери представки.
/ , субота, 02.04.2011
