Нови Сад, 5. децембар 2012. године – Покрајински секретар за привреду, запошљавање и равноправност полова Мирослав Васин одржао је конференцију за новинаре поводом примене Закона о професионалној рехабилитацији и запошљавању особа са инвалидитетом,на којој је презентована Информације о начину извршавања обавезе запошљавања особа са инвалидитетом на територији Војводине. То је прва информација која је сачињена од доношења Закона о професионалној рехабилитацији и запошљавању особа са инвалидитетом у којој је у потпуности приказан положај ових лица и један од начина обележавања Међународног дана особа са инвалидитетом.Мирослав Васин је истакао да су јасни основни закључци и задаци који произилазе из овог материјала: "Може се закључити да је Закон о запошљавању особа са инвалидитетом дао свој пуни допринос побољшању у овој области. Највећи број послодаваца у Војводини поштује своје обавезе. Чак је наведен и податак колико је казни наплаћено послодавцима који не испуњавају своју законску обавезу. Чињеница је да највећи број послодаваца у Војводини поштује своју обавезу на један од три законом установљена начина. Чак 70 посто послодаваца поштује своју обавезу на најбољи могући начин, а то је запослење особе са инвалидитетом, иако и они који уплаћују средства у фонд за финансирање зарада особа са инвалидитетом или имају уговоре о куповини производа или услуга предузећа за запошљавање и професионалну рехабилитацију особа са инвалидитетом, поштују закон." Васин је рекао да је интенција Покрајинског секретаријата да се што више активности усмери ка директном запослењу особа са инвалидитетом. Према његовим речима, пажњу заокупља и информација, на неки начин чак самокритична, о односу поштовања обавезе запошљавања ових лица у компарацији јавног и приватног сектора. Наиме, у покрајинским органима је мањи удео запослења у односу на уплату у фонд него у другим секторима. Интенција ће бити да се ситуација преокрене, казао је Васин, да више запошљавамо особе са инвалидитетом, а да мање уплаћујемо у фонд.
Двогодишњу примену Закона о професионалној рехабилитацији и запошљавању особа са инвалидитетом, на територији АП Војводине одликују два карактеристична процеса: пораст запошљавања и запослености особа са инвалидитетом и благо опадања броја незапослених међу особама са инвалидитетом. Ради даљег подстицаља и стварања услова за равноправно укључивање особа са инвалидитетом на тржиште рада, а у циљу социјалне инклузије и одрживог модела привредног развоја АП Војводине, неопходно је проналазити иновативне и алтернативне моделе који ће стимулисати рационалније механизме запошљавња и друштвено одговорног пословања.Ако се постави питање процене ефикасности три понуђена избора за извршење обавезе запошљавања особа са инвалидитетом, а у складу са начелима штедње и начелима јавног интереса, онда је избор понуде радног места код послодавца у јавном и у приватном сектору најефикасније решење.
С обзиром на евидентирану тенденцију јавног сектора у АП Војводини да повећава приходовања у Фонд на рачун запошљавања, неопходно је поред поменутих принципа, актуелизовати и принципе друштвене одговорност и афирмацију социјалне инклузије путем запошљавања.Потребно је подржати тенденције ка запошљавању особа са инвалидитетом, насупрот уплатама у Фонд, путем иновативних модела подршке послодавцима, развијањем услуга за распоређивање на радна места, као и подршка структурама и обуци на радном месту.Тамо где је то могуће потенцирати и Уговоре о пословно-техничој сарадњи јавног сектора са предузећима за професионалну рехабилитацију и запошљавање особа са инвалидитетом и социјалним предузећима, што је директан допринос развоју привреде и подршка социјалном предузетништву.У складу са промотивном политиком о друштвеној одговорности, рационализацији и одрживом економском развоју, а у својству послодавца, омогућити већем броју особа са инвалидитетом да активно партиципира и зарађује за живот радећи.С обзиром на месечну партиципацију покрајинских органа из буџета АП Војводине, као и да ова законска обавеза има континуитет, размотрити моделе делимичне реалокације обавезе запошљавања на зараде у покрајинским органима и другим организационим облицима. У оквиру овог предлога је Уговор о раду са истакнутим особама са инвалидитетом који су већ дуги низ година сарадници покрајинских органа на пољу унапређења њиховог положаја.Анализом извршавања Закона о професионалној рехабилитацији и запошљавању особа са инвалидитетом, Покрајински секретаријат за привреду, запошљавање и равноправност полова дошао је до следећих података.Укупан број запослених лица у АП Војводини код послодаваца обвезника Закона у јавном и приватном сектору у септембару 2012. године: 138.319 запослених, од којих 72,5% у приватном, а 27,5% у јавном сектору.Обавезан број запослених особа са инвалидитетом на територији АП Војводине код послодаваца обвезника запошљавања у јавном и приватном сектору: 3.309 особа са инвалидитетом, од тога 72% је обавеза приватног, а 28% обавеза јавног сектора.Број регистрованих запослених особа са инвалидитетом код послодаваца обвезника запошљавања у јавном и приватном сектору у АП Војводини: 2.574 особа са инвалидитетом, од којих 77,5% особа са инвалидитетом ради у приватном сектору, а 22,5% у јавном сектору.Опредељење послодаваца у јавном и приватном сектору да своју обавезу испуњавају уплатом средстава у Фонд: приватни послодавци партиципирају са 25% своје обавезе, а јавни сектор учествује са 26%.Износ средстава на месечном нивоу које послодавци из Војводине опредељују у Фонд као избор извршавања законске обавезе: у септембру 2012. године послодавци су упалатили обавезу за 933 особа са инвалидитетом, у износу од 25.343.115 динара (од тога 23% су средства из јавног сектора, а 77% средства из приватног сектора). С обзиром на континуитет обавезе, годишња статистичка тенденција би износила око 300.000.000 динара (2.700.000 евра)
Контролом од стране Пореске управе за десет месеци у 2012. години утврђена је обавезе послодаваца из АП Војводине, за уплату пенала у укупном износу од 90.011.812 динара. Поднет је и 61 предлог за покретање прекршајног поступака. Ово је прилично економски непопуларна мера, а неретко и стечајни разлог у приватном сектору.Однос послодавац према уговарању пословно-техничке сарадње са предузећима за професионалну рехабилитацију и запошљавање особа са инвалидитетом као избор извршавања обавезе: приватни послодавци партиципирају са 5% своје обавезе, а јавни сектор учествује са 1%.АП Војводине као послодавц има законску обавезу запошљавања 38 особа са инвалидитетом, а извршава је: уплатом у Фонд са 58% обавезе, запошљавањем са 29% обавезе и закључењем уговора о пословно-техничкиј сарадњи са предузећима за запошљавање особа са инвалидитетом са 13% обавезе (за 5 особа са инвалидитетом).Број запослених особа са инвалидитетом у покрајинским органима и другим организационим облицима износи 31,5% од обавезног броја запослених, што је знатно испод просека запослених особа са инвалидитетом у јавном (73%) и приватном (72%) сектору за територију АП Војводине.Кретање незапослености особа са инвалидитетом у протеклих 10 година у АП Војводини је варирало, а од ступања на снагу Закона дошло је до стагнације регистроване незапослености, са минималним флуктуацијама и поред чињенице да је Закон мотивисао многе особа са инвалидитетом да добију статус особа са инвалидитетом и пријаве се на тржиште рада.У АП Војводини је за 20% мање инвалидскух пензионера у односу на податке из 2002. годину (тренутно има 81.000 инвалидских пензионера).