Picture of the authorPicture of the author
/ Нови Сад, понедељак, 26.01.2009

Продужити рок и поштовати достојанство грађана

Читај ми

Читај ми
AA

Нови Сад, 26.јануар – Након објављивања личних података на списку лица која нису стекла право на бесплатне акције у дневној штампи у периоду од 23-25. децембра 2008. и притужби грађана на рокове које им је Агенција за приватизацију оставила да јој доставе уверење о држављанству као документ којим би им се ово право признало, Покрајински омбудсман је поменутој агенцији доставио званично мишљење, односно препоруку у вези са овим питањима. У мишљењу у вези са објављивањем личних података, чију заштиту гарантује и Устав Републике Србије у члану 42 ("Сл. гл. РС", бр. 83/06), наводи се да је према важећим законским прописима објављивање јединственог матичог брога грађана (ЈМБГ) било излишно. Објављивањем ЈМБГ-а грађана Агенција је угрозила приватност лица тиме што је поменуте податке учинила подложнима злоупотреби. Иако су Уредбом о поступку и начину евиденције грађана који имају право на новчану накнаду и на пренос акција без накнаде ("Сл. Гл. РС" бр. 3/08) дефинисани подаци грађана потребни за упис акција, ни у овој Уредби, као ни  у члану 8, ставу 2. Закона о праву на бесплатне акције и новчану накнаду коју грађани остварују у поступку приватизације  ("Сл. гл. РС", бр. 123/07) није прецизирано који од ових података би евентуално могли бити објављени. У пракси је идентитет лица у наведеном списку било могуће утврдити и само на основу имена и адресе.  Препорука Покрајинског омбудсмана односи се на три питања у вези захтева Агенције за достављањем уверења о држављанству од стране грађана: на стварну могућност добијања уверења о држављанству у одређеном року, на начин обавештавања грађана о томе, те на чињеницу да је цео поступак уписа акција од стране Агенције најављиван као бесплатан.  Горепоменути Закон и Уредба о поступку и начину евиденције грађана који имају право на новчану накнаду и на пренос аксција без накнаде ("Сл. гл. РС", бр. 3/08), који предвиђају проверу података пријављених грађана од стране Агенције, заузврат не предвиђају могућност да за неке грађане (нпр. са трајним личним картама, регистроване као држављани пре 1948. године или оне који нису обновили личне карте) неће бити могуће проверити валидност података у личним картама, односно да ће се од њих можда накнадно тражити и уверење о држављанству. Додатни проблем настао је и што је велики број грађана, због своје неукости у поступању пред органима управе, сматрао да се упис држављанства Републике Србије аутоматски врши на основу рођења на њеној територији, односно да се држављанство са претходног пребивалишта које је ван територије рођења аутоматски преноси на матично подручје на ком тренутно имају пребивалиште. Уз то, грађани који држављанство стечено пореклом треба да остваре накнадним утврђивањем (на основу чл. 7. Закона о држављанству РС, "Сл. гл. РС", бр. 90/2007), претходно треба да добију негативну потврду из свих матичних подручја где су претнодно боравили како би им надлежни МУП према последњем пребивалишту донео решење о накнадном упису држављанства РС, са роком желбе од 15 дана.  Чињеница да је захтев већини грађана упућен, односно стигао у време новогодишњих и божићних празника представља додатну отежавајућу околност због хитности целог поступка услед кратког, преклузивног рока од 15 дана наведеног у обавештењу.  Агенција је током јавне кампање уверавала грађанство да је цео поступак уписа права на акције бесплатан, што се упућивањем овог захтева показало нетачним, пошто су грађани за уверења о држваљанству, односно слање истог препорученом пошиљком морали да плате одређену таксу, односно цену услуге.  Ослањањући се на све наведено и имајући у виду да су захтеви већ послати, Покрајински омбудсман је Агенцији за приватизацију 16. јануара 2009. године упутио препоруку да се рок за достављање уверења о држављанству продужи на минимум два месеца од дана достављања захтева странци, како би грађани/-ке могли, на начин којим се поштује њихово достојанство, а у ситуацији за коју они сами не сносе одговорност, да испуне овај захтев, и како им из административних разлога не би било ускраћено право на стицање бесплатних акција јавних предузећа.

fixed-img