Нови Сад, 26.јануар – Након објављивања личних података на списку лица која нису стекла право на бесплатне акције у дневној штампи у периоду од 23-25. децембра 2008. и притужби грађана на рокове које им је Агенција за приватизацију оставила да јој доставе уверење о држављанству као документ којим би им се ово право признало, Покрајински омбудсман је поменутој агенцији доставио званично мишљење, односно препоруку у вези са овим питањима. У мишљењу у вези са објављивањем личних података, чију заштиту гарантује и Устав Републике Србије у члану 42 ("Сл. гл. РС", бр. 83/06), наводи се да је према важећим законским прописима објављивање јединственог матичог брога грађана (ЈМБГ) било излишно. Објављивањем ЈМБГ-а грађана Агенција је угрозила приватност лица тиме што је поменуте податке учинила подложнима злоупотреби. Иако су Уредбом о поступку и начину евиденције грађана који имају право на новчану накнаду и на пренос акција без накнаде ("Сл. Гл. РС" бр. 3/08) дефинисани подаци грађана потребни за упис акција, ни у овој Уредби, као ни у члану 8, ставу 2. Закона о праву на бесплатне акције и новчану накнаду коју грађани остварују у поступку приватизације ("Сл. гл. РС", бр. 123/07) није прецизирано који од ових података би евентуално могли бити објављени. У пракси је идентитет лица у наведеном списку било могуће утврдити и само на основу имена и адресе. Препорука Покрајинског омбудсмана односи се на три питања у вези захтева Агенције за достављањем уверења о држављанству од стране грађана: на стварну могућност добијања уверења о држављанству у одређеном року, на начин обавештавања грађана о томе, те на чињеницу да је цео поступак уписа акција од стране Агенције најављиван као бесплатан. Горепоменути Закон и Уредба о поступку и начину евиденције грађана који имају право на новчану накнаду и на пренос аксција без накнаде ("Сл. гл. РС", бр. 3/08), који предвиђају проверу података пријављених грађана од стране Агенције, заузврат не предвиђају могућност да за неке грађане (нпр. са трајним личним картама, регистроване као држављани пре 1948. године или оне који нису обновили личне карте) неће бити могуће проверити валидност података у личним картама, односно да ће се од њих можда накнадно тражити и уверење о држављанству. Додатни проблем настао је и што је велики број грађана, због своје неукости у поступању пред органима управе, сматрао да се упис држављанства Републике Србије аутоматски врши на основу рођења на њеној територији, односно да се држављанство са претходног пребивалишта које је ван територије рођења аутоматски преноси на матично подручје на ком тренутно имају пребивалиште. Уз то, грађани који држављанство стечено пореклом треба да остваре накнадним утврђивањем (на основу чл. 7. Закона о држављанству РС, "Сл. гл. РС", бр. 90/2007), претходно треба да добију негативну потврду из свих матичних подручја где су претнодно боравили како би им надлежни МУП према последњем пребивалишту донео решење о накнадном упису држављанства РС, са роком желбе од 15 дана. Чињеница да је захтев већини грађана упућен, односно стигао у време новогодишњих и божићних празника представља додатну отежавајућу околност због хитности целог поступка услед кратког, преклузивног рока од 15 дана наведеног у обавештењу. Агенција је током јавне кампање уверавала грађанство да је цео поступак уписа права на акције бесплатан, што се упућивањем овог захтева показало нетачним, пошто су грађани за уверења о држваљанству, односно слање истог препорученом пошиљком морали да плате одређену таксу, односно цену услуге. Ослањањући се на све наведено и имајући у виду да су захтеви већ послати, Покрајински омбудсман је Агенцији за приватизацију 16. јануара 2009. године упутио препоруку да се рок за достављање уверења о држављанству продужи на минимум два месеца од дана достављања захтева странци, како би грађани/-ке могли, на начин којим се поштује њихово достојанство, а у ситуацији за коју они сами не сносе одговорност, да испуне овај захтев, и како им из административних разлога не би било ускраћено право на стицање бесплатних акција јавних предузећа.