Нови Сад, 18. април – Институција Покрајинског омбудсмана је у области заштите права детета крајем 2010. године спровела истраживање у 117 основних школа на територији АП Војводине, са циљем да стекне сазнања о томе колико је инклузивно образовање заживело у војвођанским основним школама.Резултати истраживања добијени на основу одговора 711 испитаника из 117 војвођанских основних школа указују на то да су припреме Министарства просвете за спровођење инклузивне образовне праксе касно започете, што је довело до тога да наставници нису имали времена да се у довољној мери припреме за реализацију овог процеса. Поред тога, неки од правних аката кључних за подробније регулисање практичних аспеката инклузије у настави донесени су непосредно пред почетак текуће школске године или чак и касније. Иако је Министарство просвете организовало преко 220 обука о инклузији на којима је учествовало око 7.500 образовних радника из целе Србије велики број испитника сматра да је обука кроз коју су прошли недовољна, а значајан је број и оних који верују да недовољно познају кључне аспекате правилне примене у пракси.
Неки од кључних проблема у спровођењу инклузије у образовању су велики број ученика у разредима, недовољна обученост и нестручност наставника због неблаговремено спроведене, већином теоријске обуке, немотивисаност и предрасуде самих наставника, недостатак подршке стручњака који би помогли у реализацији инклузивне наставе, непостојање педагошког асистента, неусклађеност правних аката са реалним потребама ученика и наставника у процесу инклузивног образовања, недостатак наставних средстава и преоптерећеност наставника административним пословима. Осим тога, родитељи нерадо сарађују у случајевима када је за дете потребно израдити индивидуални образовни план – који већина испитаника и даље сматра јединим предусловом, односно формом која представља суштину инклузивног приступа образовању. Наставно особље обухваћено истраживањем сматра да нема адекватну стручну подршку и капацитете за спровођење инклузије у својим локалним срединама.
Циљеви истраживања „Инклузија између жеље и могућности" били су да се утврде најважнији проблеми у вези са спровођењем инклузије у војвођанским основним школама, те колико наставни кадар у школама познаје основне теоријске и практичне аспекте инклузивне образовне праксе. Уз примере финског и словеначког модела инклузивног приступа образовању и позивајући се на Устав и још 13 међународних и домаћих докумената и правних аката који регулишу право на образовање без разлике, истраживање нуди и препоруке и смернице за ефикаснију и одрживу реализацију инклузивне образовне праксе у основним школама у Србији.
Истраживање „Инклузија између жеље и могућности" доступно је на сајту Покрајинског омбудсмана.
/ Нови Сад, понедељак, 18.04.2011
