Picture of the authorPicture of the author
/ Нови Сад, понедељак, 18.04.2011

Саопштење Покрајинског омбудсмана

Читај ми

Читај ми
AA

Нови Сад, 18. април – Институција Покрајинског омбудсмана је у области заштите права детета крајем 2010. године спровела  истраживање у 117 основних школа на територији АП Војводине, са циљем да стекне сазнања о томе колико је инклузивно образовање заживело у војвођанским основним школама.Резултати истраживања добијени на основу одговора 711 испитаника из 117 војвођанских основних школа указују на то да су припреме Министарства просвете за спровођење инклузивне образовне праксе касно започете, што је довело до тога да наставници нису имали времена да се у довољној мери припреме за реализацију овог процеса. Поред тога, неки од правних аката кључних за подробније регулисање практичних аспеката инклузије у настави донесени су непосредно пред почетак текуће школске године или чак и касније. Иако је Министарство просвете организовало преко 220 обука о инклузији на којима је учествовало око 7.500 образовних радника из целе Србије велики број испитника сматра да је обука кроз коју су прошли недовољна, а значајан је број и оних који верују да недовољно познају кључне аспекате правилне примене у пракси.
Неки од кључних проблема у спровођењу инклузије у образовању су велики број ученика у разредима, недовољна обученост и нестручност наставника због неблаговремено спроведене, већином теоријске обуке, немотивисаност и предрасуде самих наставника, недостатак подршке стручњака који би помогли у реализацији инклузивне наставе, непостојање педагошког асистента, неусклађеност правних аката са реалним потребама ученика и наставника у процесу инклузивног образовања, недостатак наставних средстава и преоптерећеност наставника административним пословима. Осим тога, родитељи нерадо сарађују у случајевима када је за дете потребно израдити индивидуални образовни план – који већина испитаника и даље сматра јединим предусловом, односно формом која представља суштину инклузивног приступа образовању. Наставно особље обухваћено истраживањем сматра да нема адекватну стручну подршку и капацитете за спровођење инклузије у својим локалним срединама.
Циљеви истраживања „Инклузија између жеље и могућности" били су да се утврде најважнији проблеми у вези са спровођењем инклузије у војвођанским основним школама, те колико наставни кадар у школама познаје основне теоријске и практичне аспекте инклузивне образовне праксе. Уз примере финског и словеначког модела инклузивног приступа образовању и позивајући се на Устав и још 13 међународних и домаћих докумената и правних аката који регулишу право на образовање без разлике, истраживање нуди и препоруке и смернице за ефикаснију и одрживу реализацију инклузивне образовне праксе у основним школама у Србији.
Истраживање „Инклузија између жеље и могућности" доступно је на сајту Покрајинског омбудсмана.

fixed-img