Picture of the authorPicture of the author
/ Нови Сад, четвртак, 27.09.2012

Саопштење са седнице Владе АП Војводине

Читај ми

Читај ми
AA

Нови Сад, 27. септембар 2012. године – На данашњој седници, Влада АП Војводине је утврдила текст Предлога за оцену уставности члана 3. став 2. Закона о изменама  и допунама Закона о буџетском систему.У образложењу свог Предлога, Влада Војводине наводи да је одредба члана 3. став 2. Закона о изменама и допунама Закона о буџетском систему несагласна  са одредбом члана 184. став 4. Устава Републике Србије, јер мимо уставне одредбе одређује основицу за утврђивање висине, односно износа буџета Аутономне Покрајине Војводине.  Одредбом члана 3. став 2. Закона о изменама и допунама Закона о буџетском систему одређено је: „Уколико се поједини приходи и примања, расходи и издаци, као и буџет локалне власти утврђује релативно, као проценат буџета Републике Србије, њихов износ, односно висина утврђује се примењујући, као основицу расходе који се финансирају из пореских прихода." Будући да се, сагласно одредби члана 1. Закона о буџетском систему („Сл. гласник РС", бр. 54/09,73/10,101/10, 101/11), под буџетом локалне власти подразумева и буџет Аутономне Покрајине Војводине, произилази да се одредба члана 3. став 2. Закона о изменама и допунама Закона о буџетском систему односи и на буџет АП Војводине. Основица за утврђивање износа, односно висине буџета АП Војводине утврђена је одредбом члана 184. став 4. Устава Републике Србије, која гласи: „Буџет Аутономне покрајине Војводине износи најмање 7% у односу на буџет Републике Србије, с тим што се три седмине од буџета Аутономне Покрајине Војводине користи за финансирање капиталних расхода." Дакле, неспорно је да Устав Републике Србије као основицу за утврђивање висине, односно износа буџета АП Војводине одређује сам буџет Републике Србије. Појам буџета је утврђен одредбом члана 2. тачка 23. Закона о буџетском систему, у којој је наведено:" Буџет је свеобухватан план прихода и примања и план расхода и издатака, организован у два одвојена рачуна: а) рачун прихода и примања остварених по основу продаје нефинансијске имовине и расхода и издатака за набавку нефинансијске имовине и б) рачун финансирања; буџет је основни документ економске политике Владе". Сужавање основице за утврђивање обима буџета АП Војводине на  „расходе који се финансирају из пореских прихода" републичког буџета супротно је уставној одредби члана 184. став 4. који је јасно дефинисао да буџет АП Војводине износи најмање 7% у односу на буџет Републике Србије, тако да није могуће различитим системима обрачуна  повредити ову императивну уставну одредбу. Ова уставна норма има двоструко дејство:1) она је уставна гаранција грађанима Војводине, са једне стране и 2) уставна обавеза за надлежне републичке и покрајинске органе, пошто интенција уставописца јасно каже да се три седмине овако утврђеног и гарантованог буџета користи за финансирање капиталних расхода. Другим речима, органи Аутономне Покрајине Војводине би повредили Устав Републике Србије уколико Уставом утврђени и императивно опредељени износ не би користили у капиталне расходе. Новом изменом основице за обрачун знатно се смањује обим буџета АП Војводине и немогуће је утврдити из којих извора и врста прихода и примања ће се поједини расходи и издаци финансирати, будући да се из пореских прихода могу финансирати, не само расходи, него и издаци, а они не би улазили у обрачун за основицу буџета Покрајине. Постојећим дефинисањем основице за утврђивање обима буџета АП Војводине заправо се релативизује и умањује основица на коју ће се рачунати могући „законски" обим буџета АП Војводине. Само министар финансија ће моћи да зна који део расхода и који део издатака ће се финансирати из пореских прихода. Чак и да је видљиво, у циљу смањења обима буџета АП Војводине, могуће је теоретски све пореске приходе усмерити на издатке, а расходе финансирати из непореских и других прихода и тиме основицу покрајинског буџета свести на нулу, а да утврђени обим буџета Покрајине буде „у складу са законом". Овакво дефинисање основице једино буџета АП Војводине (будући да се ниједан други буџет не доноси у проценту у односу на републички буџет него има сопствене изворне приходе и унапред дефинисане уступљене приходе),  директно је супротно, не само Уставу Републике Србије, већ и самој дефиницији шта је буџет, а која је дата у члану 2. тачка 23. Закона о буџетском систему и потпуно је нетранспарентно. На основу наведеног, Влада Аутономне Покрајине Војводине предлаже да Уставни суд, после спроведеног поступка донесе следећу О Д Л У К У Одредба члана 3. став 2. Закона о изменама и допунама Закона о буџетском систему која гласи: „ Уколико се поједини приходи и примања, расходи и издаци, као и буџет локалне власти утврђује релативно, као проценат буџета Републике Србије, њихов износ, односно висина утврђује се примењујући, као основицу расходе који се финансирају из пореских прихода." није у сагласности са Уставом Републике Србије и даном објављивања ове одлуке у „Службеном гласнику Републике Србије" престаје да важи.

fixed-img