Нови Сад, 09. мај 2013. – У Скупштини АП Војводине данас је одржан свечани скуп пвпдом Дана победе у Другом светском рату на подручју Војводине, Србије и Југославије, а који је организовало Друштво за истину о НОБ у Југославији – Одбор за Војводину.Излагање председника Скупштине АП Војводине Иштвана Пастора преносимо у целости.Даме и Господо!Желим, да се захвалим Организаторима, што су уприличили ову свечаност. Изражавам спремност и отвореност, да од следеће године Скупштина АП Војводине буде организатор свечане академије у част Дана победе и Дана Европе.Даме и Господо!Данас славимо и обележавамо Дан победе и, или Дан Европе. И, Или, и једно и друго. Само су тежишта другде, само су тежишта можда другачија. Код оних, као што смо, чини ми се и ми, код којих још у односу на други светски рат ствари нису дошле на своје место, где је суочавање са прошлошћу било само на једно око, недовољно искрено, жмурећи, кроз помало ружичасту, романтичку призму посматрања и сећања, тежиште је на обележавању Дана победе, победе над фашизмом. За разлику од нас, код оних, који су након суочавања и свариванаја доживљеног почели тражити нове садржаје сарадње, па макар у оба велика Рата били непомирљиви непријатељи, например Француска и Немачка, дакле код њих је тежиште на обележавању дана Европе, као сећању на то, да је и после катаклизме могућ нови почетак и да људска вера у правичније друштво нема граница.И ја ћу, пре свега говорити о дану Победе. Даме и Господо!У приликама када обележавамо значајне годишњице поставља се важно питање – питање одговорности – одговорности савременика: да ли постоји свест о значењу одређених збивања, да ли постоји елита која разуме постојећи контекст и има способност предвиђања, која би водила исправном закључивању о могућим последицама. Животно искуство нам говори да се прошлост често замишља по мери дневних идеолошких потреба. Ствара се уверење да је све подложно вредносној реинтерпретацији, да је историја скуп произвољних полузнања и да има онолико историја колико данас у Србији има политичких странака и дневнополитичких потреба. Сведоци смо да је у Србији не ретко на делу покушај превредновања прошлости и њена релативизација. Тако смо сведоци и покушаја извлачења догађаја Другог светског рата из једино могућег, прошлог историјског контекста и давања оцена о «могућностима» (које се нису десиле) и «паметнијем понашању» којег није било, као правим историјским изборима у датом тренутку. И онда се, са аспекта потреба савремене идеологије, тумачи Други светски рат, онако како би данашњи тумачи желели да је било. Незадовољни што је било другачије, објашњења траже у различитим врстама завере. Даме и Господо!Данас је, не ретко, на делу умивање и пролепшавање фашизма. Метод је једноставан: фашизам се чисти од суштинских одредница, и своди на екстремизам. На тај начин се фашизам нормализује, ствара се утисак да је једини проблем његов екстремизам, и онда се противници фашизма, који тобож «екстремно» заговарају његову забрану, «у име демократије» изједначавају са њим. И након тога би валда требао следити, очекивано, следећи корак – рехабилитација фашистичких идеја, идеологија и пракси. Никада не смемо заборавити да је борба против фашизма значила, не само рат до војне победе, већ рат за боље друштво, непомирљив обрачун са тим системом вредности, његово пуно и трајно искорењивање.И враћам се опет на питање одговорности савременика: да ли данас постоји свест о процесима превредновања Другог светског рата и рехабилитације фашистичке идеологије; у којој мери свако од нас понаособ има људске храбрости и интелектуалне и политичке снаге да се издигне изнад уско идеолошке позиције и разуме последице релативизације и нормализације фашизма, али и све последице Ослободилачког рата? Личи на реторичко питање, али није. Суштинско је, животно.Једна од последица превредновања прошлости је и не ретко само-искључење Србије из табора победника у Другом Светском Рату. Парадоксално је да се 68 година по завршетку Другог светског рата чују званичне изјаве, да се наша победа још увек није исплатила, и да Србија још увек није добила праведну награду. Као да је обрачун са фашизмом и цивилизацијско позиционирање ствар награде, исплативости, подношења рачуна и доцње у његовом измиривању. Даме и Господо!Крај Другог Светског рата је донео и створио услове легитимацијске основа АП Војводине. И то је део историје и реалности, да су тада и тако створени основи за конституисање аутономне политичке заједнице, која је као део Србије, али истовремено и у темељима југословенског федерализма, доживела историјски непоновљив цивилизацијски, али и модернизацијски искорак током трајања СФР Југославије.