После великог успеха пилот пројекта „Здравствено васпитање о репродуктивном здрављу“ који је Покрајински секретаријат за спорт и омладину спроводио током школске 2013/2014. године у десет војвођанских средњих школа у сарадњи са Институтом за јавном здравље Војводине, ресорни секретаријат је ове године расписао посебан конкурс за реализацију тог пројекта. Да је брига о репродуктивном здрављу веома важна и да је разговор о овој теми ђацима војвођанских школа неопходан, показује чињеница да се на конкурс пријавило седамдесет средњих школа, што је готово осамдесет посто свих средњих школа у Војводини.
Покрајински секретаријат за спорт и омладину подржао је шездесет и шест средњих школа, а данас су и потписани уговори са одабраним школама. Представницима школа у којима ће се у школској 2014/2015. години спроводити овај пројекат, обратила се покрајинска секретарка за спорт и омладину Мариника Тепић која је истакла важност јер је он битан за здравље војвођанских средњошколаца.
“За разлику од прошле године, много тога се променило када је реч о реализацији пројекта „Здравствено васпитање о репродуктивном здрављу“. Сада имамо шездесет и пет едукатора више, а променио се и буџет који смо расподелили школама. Променило се и по свој прилици расположење, јер смо током прошле школске године ми били ти који смо тражили партнерске школе које су спроводиле пројекат након анкетирања ђака, њихових родитеља и школских одбора, а ове године су се школе саме пријављивале на наш конкурс и тиме је наше задовољство веће, јер се испоставило да је за овим пројектом много веће интересовање него што је било ко од нас очекивао.
Позитивно нас је изненадило што су нам се пријавиле и школе у којима се одвија настава на језицима националних мањина које су изразиле интересовање, али на срећу имамо едукаторе који говоре језике националних заједница и који ће предавати, за сада из приручника на српском језику, али већ је у фази превод на све језике националних заједница које су у службеној употреби у Војводини.
Покрајински секретаријат за спорт и омладину је за овај конкурс издвојио 20 милиона динара и овим буџетом смо покрили за сваку школу: по осамдесет хиљада за радионичарски материјал и техничко опремање школе, хонораре за едукаторе и за оне који су запослени и за оне који нису током читаве школске године и то 15 хиљада за запослене и 20 хиљада за незапослене на месечном нивоу, као и путне трошкове обуке за едукаторе.
Циљ нам је био да сви задовољно улазе у учионице и предајући и слушајући овај предмет, јер ће нам у будућности све те школе и задовољни ђаци управо бити најјачи аргумент када будемо иступили пред Народну скупштину тражећи измену и допуну образовног закона који би овај садржај увео бар као изборни предмет у све школе на територији Републике Србије.
Самтрамо да измена образовног закона није лак пут, будући да смо ми себи задали тешке циљеве, јер тражимо и прикупљамо пуно аргумената, јер овакве иницијативе у нашој земљи нису стандардна појава, као што је увођење две оловке више у први разред, на пример. Ово су више политичке одлуке које захтевају једну озбиљну политичку подршку и укупно сагледавање намере, а то је здраво планирање породице и јавно здравље свих нас појединаца, а нарочито јавно здравље младих, а не извлачење из контекста нечега што ће некоме послужити као политички полигон или злоупотреба.
А ја верујем да сви политичари, када седну у кругу своје прородице са својим најближима, заправо знају колика је неопходност овог предмета и да је инвестирање у превенцију заправо најјефтинија инвестиција, јер превенира све оне последице и болести чије лечење много више коштају државу него увођење новог предмета, а младе здравља, породице, па неретко и главе”, рекла је покрајинска секретарка за спорт и омладину Мариника Тепић.
Присутне представнике школа поздравиле су и чланице радне групе која је последњих две године радила на овом пројекту проф. др Александра Капамаџија, др Снежана Укропина и проф. др Марија Зотовић.
Проф. др Александра Капамаџија истакла је колико је важно спроводити овај пројекат јер је то веома битан начин очувања репродуктивног здравља.
“Веома ми је драго што се оволики број школа укључио у реализацију пројекта, јер то само значи да нам је свима веома важно репродуктивно здравље наших млади и колико се уклапамо у савремене токове и васпитања деце и очувања њиховог здравља, како њиховог тако и здравља целе нације и да имамо здраво потомство. Претпрошле године смо се, на иницијативу покрајинске секретарке за спорт и омладину, окупили у једном тиму који укључује гинекологе, урологе, епидемиологе, докторе социјалне медицине, психолога, омладинске раднике и све остале структуре које се баве овим темама, како би што боље направили овај програм. Користили смо референтну литературу коју препоручује и Светска здравствена организација и све врхунске установе по принципима сексуалног образовања.
У Европи постоје многе земље у којима се изучава сексуално образовање, негде је оно обавезно негде је у склопу других предмета, ми смо се трудили да направимо свеобухватни садржај који укључује не само негативне приче, већ и сексуалност, причу о психолошком делу, све оно што млади не могу баш најбоље да науче са својим родитељима”, рекла је професорка др Александра Капамаџија.
Да је психолошки аспект садржаја који нуди „Здравствено васпитање о репродуктивном здрављу“ такође веома битан нагласила је професорка Марија Зотовић.
“Наш програм је усмерен на адолесценте који имају своје специфичности. Адолесценција је период у коме се експериментише са разним стварима, тада се креће у прве блиске односе, тако да овај садржај има веома важан и психолошки део где младима разјашњавамо основне појмове који можда и нама одраслима нису довољно јасни. Као, на пример, шта је то заљубљеност, по чему се она разликује од праве љубави, затим оснажујемо младе да буду способни да кажу “не” јер је добровољност и заштићеност током сексуалног односа оно за шта се ми залажемо, а не забрањивање или охрабривање. У складу са тим, нашим приручницима које ће добити и ђаци и едукатори су обрађене све ове теме”, рекла је професорка Зотовић.
Одабрани едукатори који ће спроводити кроз четрнаест ваннаставних радионица овај пројекат у средњим школама проћи ће обуку на Институту за јавно здравље Војводине.