Нови Сад, 21. октобар 2011. године – Седница Скупштине Европске театарске конвенције (ЕТЦ), чија је тема "Политичко позориште: перспективе средње Европе од Истока до Запада", почела је данас сесијама у Скупштини Војводине. Учеснике скупа, театрологе из више од 40 европских позоришта из 25 земаља, поздравили су домаћини скупа покрајински секретар за културу и јавно информисање Милорад Ђурић и управник Српског народног позоришта Александар Милосављевић, те досадашњи и нови председник ЕТЦ-а Жан Клод Берути и Дубравка Вргоч.Покрајински секретар за културу и јавно информисање Милорад Ђурић поздравио је учеснике скупа истакавши да је добро што се овогодишња конвенција, чија је тема политички театар, одржава управо у здању Војвођанског парламента.
– Свако позориште је политичко, чак и када то није експлицитно. Оно је политичко у смислу сопствене структуре, као и у смислу конституисања модела произвођења процеса позоришне представе, и стога га, ми са политичке стране, доживљавамо као партнера у сталном преиспитивању, али, пре свега, и као пријатеља од кога можемо много да научимо – рекао је покрајински секретар за културу и јавно информисање Милорад Ђурић истакавши да партнерски и пријатељски однос према позоришту најбоље илустрије однос према Српском народном позоришту, једној од најзначајнијих позоришних и културних установа у Војводини.
ЕТЦ је основан 1988. године ради промовисања и подржавања савременог драмског текста као дела европског културног наслеђа, као и да негује међусобну сарадњу и уметничку размену широм Европе и ван ње. Пројекти ЕТЦ подстичу младе таленте и повезују позоришне професионалце, стреме новој публици у данашњем европском друштву и истичу разноликост европских језика. Мрежу Европске театарске конвенције чине позоришта из Албаније, Белорусије, Белгије, Хрватске, са Кипра, из Финске, Фанцуске, Немачке, Грчке, Мађарске, Израела, Италије, са Косова, из Литваније, Луксембурга, Црне Горе, Норвешке, Пољске, Румуније, Србије, Словачке, Словеније, Швајцарске, Турске и Велике Британије. Сваке године конвенција се одржава у другом европском граду, И са другом главном темом. Ове године за тему је одабрано политичко позориште, како би се стекао увид у стање у коме се позоришта налазе у локалним срединама, какав је однос средине према публици и публике према позоришту.
Управник Српског народног позоришта Александар Милосављевић истакао је да је важно да се током конвенције учесници усредсреде на још један аспект политике који се тиче театра, на солидарност.
– Не мислим на солидарност богатих са сиромашнима, развијених татарских средина са онима које су слабије развијене, па ни на солидарност која се односи на политичке разлике које тренутно постоје у свету. Солидарност подразумева разумевање, емпатију, свест о постојању туђег проблема, али ја не говорим о туђем проблему, већ о нашем заједничком – рекао је Милосављевић и додао да сва европска позоришта осећају све јачи притисак у име императива зараде, да се под утицајем економске кризе одрекну уметности, те да производе јефтиније представе, да их прилагоде укусу широке публике, формираном гледањем ријалити шоу програма.
– Од позоришта се, дакле, очекује да се дистанцира од властите културне мисије и укључи у индистрију масовне забаве. Међутим, ако је политика скуп основних принципа и одговарајућих смерница којима се одређују активности у циљу остваривања дугорочних циљева, чини ми се да морамо бити искерени сами према себи и постати свесни важности међусобне солидарности са циљем да сачувамо позориште, или барем оно што је од позоришта данас могуће сачувати – рекао је Милосављевић.
Новоименована председница ЕТЦ-а Дубравка Вргоч изразила је задовољство што је председавање овом значајном конвенцијом преузела баш у Новом Саду за који је веома везана. Вргоч је додала да се у целом нашем региону позоришта налазе у подједнако лошој ситуацији, те да је циљ данашњег скупа да се укаже на значај улагања локалних средина у опстанак и рад позоришта.
Током данашње дискусије, чији је специјални гост била драмски писац Биљана Србљановић, расправљано је о облицима политичког позоришта, односно о политичком значају градских и државних театара у време политичких и економских ограничења, те о политичком ангажману у међурегионалном контексту, где су представљени пројекти Балкан и Рафтинг Доwн тхе Данубе.

