Picture of the authorPicture of the author
/ Нови Сад, петак, 21.10.2011

У Скупштини Војводине почела са радом седница Европске театарске конвенције (ЕТЦ)

21102011_djuric_ms

Читај ми

Читај ми
AA

Нови Сад, 21. октобар 2011. године – Седница Скупштине Европске театарске конвенције (ЕТЦ), чија је тема "Политичко позориште: перспективе средње Европе од Истока до Запада", почела је данас сесијама у Скупштини Војводине. Учеснике скупа, театрологе из више од 40 европских позоришта из 25 земаља, поздравили су домаћини скупа покрајински секретар за културу и јавно информисање Милорад Ђурић и управник Српског народног позоришта Александар Милосављевић, те досадашњи и нови председник ЕТЦ-а Жан Клод Берути и Дубравка Вргоч.Покрајински секретар за културу и јавно информисање Милорад Ђурић поздравио је учеснике скупа истакавши да је добро што се овогодишња конвенција, чија је тема политички театар, одржава управо у здању Војвођанског парламента.
– Свако позориште је политичко, чак и када то није експлицитно. Оно је политичко у смислу сопствене структуре, као и у смислу конституисања модела произвођења процеса позоришне представе, и стога га, ми са политичке стране, доживљавамо као партнера у  сталном преиспитивању, али, пре свега, и као пријатеља од кога можемо много да научимо – рекао је покрајински секретар за културу и јавно информисање Милорад Ђурић истакавши да партнерски и пријатељски однос према позоришту најбоље илустрије однос према Српском народном позоришту, једној од најзначајнијих позоришних и културних установа у Војводини.

ЕТЦ је основан 1988. године ради промовисања и подржавања савременог драмског текста као дела европског културног наслеђа, као и да негује међусобну сарадњу и уметничку размену широм Европе и ван ње. Пројекти ЕТЦ подстичу младе таленте и повезују позоришне професионалце, стреме новој публици у данашњем европском друштву и истичу разноликост европских језика. Мрежу Европске театарске конвенције чине позоришта из Албаније, Белорусије, Белгије, Хрватске, са Кипра, из Финске, Фанцуске, Немачке, Грчке, Мађарске, Израела, Италије, са Косова, из Литваније, Луксембурга, Црне Горе, Норвешке, Пољске, Румуније, Србије, Словачке, Словеније, Швајцарске, Турске и Велике Британије. Сваке године конвенција се одржава у другом европском граду, И са другом главном темом. Ове године за тему је одабрано политичко позориште, како би се стекао увид у стање у коме се позоришта налазе у локалним срединама, какав је однос средине према публици и публике према позоришту.

Управник Српског народног позоришта Александар Милосављевић истакао је да је важно да се током конвенције учесници усредсреде на још један аспект политике који се тиче театра, на солидарност.
– Не мислим на солидарност богатих са сиромашнима, развијених татарских средина са онима које су слабије развијене, па ни на солидарност која се односи на политичке разлике које тренутно постоје у свету. Солидарност подразумева разумевање, емпатију, свест о постојању туђег проблема, али ја не говорим о туђем проблему, већ о нашем заједничком – рекао је Милосављевић и додао да сва европска позоришта осећају све јачи притисак у име императива зараде, да се под утицајем економске кризе одрекну уметности, те да производе јефтиније представе, да их прилагоде укусу широке публике, формираном гледањем ријалити шоу програма.

– Од позоришта се, дакле, очекује да се дистанцира од властите културне мисије и укључи у индистрију масовне забаве. Међутим, ако је политика скуп основних принципа и одговарајућих смерница којима се одређују активности у циљу остваривања дугорочних циљева, чини ми се да морамо бити искерени сами према себи и постати свесни важности међусобне солидарности са циљем да сачувамо позориште, или барем оно што је од позоришта данас могуће сачувати – рекао је Милосављевић.
Новоименована председница ЕТЦ-а Дубравка Вргоч изразила је задовољство што је председавање овом значајном конвенцијом преузела баш у Новом Саду за који је веома везана. Вргоч је додала да се у целом нашем региону позоришта налазе у подједнако лошој ситуацији, те да је циљ данашњег скупа да се укаже на значај улагања локалних средина у опстанак и рад позоришта.
Током данашње дискусије, чији је специјални гост била драмски писац Биљана Србљановић, расправљано је о облицима политичког позоришта, односно о политичком значају градских и државних театара  у време политичких и економских ограничења, те о политичком ангажману у међурегионалном контексту, где су представљени пројекти Балкан и Рафтинг Доwн тхе Данубе.   

fixed-img