Нови Сад, 22. септембар – Данасје у Извршном већу АП Војводине, у организацији Покрајинскогсекретаријата за локалну самоуправу и међуопштинску сарадњу и ЦЕСИД,одржан Округли сто са темом "У сусрет изменама изборног законодавства уСрбији".Учесници данашњег скупа – Братислав чокић, помоћник министра за државну управу и локалнусамоуправу, Соња Бркић, председница Изборне комисије, представници СКГО,Покрајински омбудсман, ЦЕСИД, представници Покрајинског секретаријата залокалну самоуправу и међуопштинску сарадњу, политичке странке и представницимедија, размотрили су препоруке Цесида за измену изборног законодавства уСрбији, које се односе на изборни систем, изборну администрацију, бирачкеспискове, финансирање изборних кампања и понашање медија у изборном процесу. Присутне је најпре поздравио др Јан Сабо,потпредседник Извршног већа Војводине и покрајински секретар за локалну самоуправуи међуопштинску сарадњу.Др Сабо је истакао да одабир изборног система засвако демократско друштво спада у ред најважнијих институционалних одлука."Постојањерегуларних правила и процедура у изборима најважнији је индикатордемократичности и уређености.Одсуство јасних, прецизних и кодификованихнорми изборних права, простор је за пристрасност и произвољност у изборномпоступку. Изборни систем Србије био је предмет честих промена.Изостала јеосмишљена и целовита изборна реформа, која је неизоставно нужна.Зато је иорганизован овај округли сто, јер се само тако може доћи до реформе, коју ћесви прихватити као општи интерес,а не подешавање правила за најутицајнијепартије. Данашњи материјал није једини и апсолутно најбољи, али јеподстицајан за све који промишљају како даље усавршавати изборнудемократију у контексту консолидациједемократских установа у Србији", истакао је др Сабо у уводној речи наданашњем скупу.ПредставникЦесида-а Маријана Симић подсетила је да је Цесид крајем 2007. године уз подршку Мисије ОЕБС уСрбији започео пројекат „У сусрет изменама изборног законодавства у Србији&рдqуо;,који се односи на унапређење постојеће изборне регулативе. Активности сунастављене и у 2008. години уз помоћ и подршку Института за одрживе заједнице.Како је речено, пројектом се жели дати доприносдемократизацији друштва у Србији и стварању бољег нормативног оквира којиуређује изборни процес. То је могуће остварити подизањем свести међуекспертима и релевантним државним институцијама о томе како различитанормативна решења могу утицати на актере изборног процеса (политичке партије,мањине и друге маргинализоване групе), али и кроз стварање партнерства састручњацима у овој области, представницима цивилног друштва, политичкимпартијама и заједницом у којој живимо.Братислав чокић, помоћник министра за државну управу и локалну самоуправу указао је на проблемразличитости изборних система у земљи у зависности од нивоа где се избориодржавају што веома компликује применуодређених решења. Циљ је да се заједнички дође до једног заокруженог изборногсистема.Реч је о комбинованом моделу који садржи добре стране оних система каошто је пропорционални и већински а оне лоше оставља по страни.Бирају секандидати који ставарају добар изборни резултат они којима су грађани указалиповерење.Овај систем предвиђа за општину или град формирање онолико изборнихјединица колико се одборника бира. То је карактеристично за већински изборнисистем, формира се изборна листа и сви гласови које кандидати добијају сабирајусе и чине укупан број гласова коју је једна изборна листа освојила. Тај укупанброј се прерачунава у процентима и даје број освојених мандата. Тада се уводинајбитније решење по Цесиду, а то је да подносилац листе не може самодлучивати коме ће доделити мандате, већ мандати припадају оним кандидатимакоји су остварили најбоље резултате.Када је реч о изборној администрацији, препоруке Цесидапредвиђају у својим препорукама да ваља формирати трајну, професионалнуизборну администрацију, која би обједињавала све послове везане заизборе.Цесид се залаже за дужи мандат од трајања једног изборног циклуса, каои да се законом дефинишу јасни критеријуми за рад у изборној администрацији.Чланови општинских изборних комисија и бирачких одбора могу бити запослени ууправи,чија би одговорност процес спровођења избора учинила ефикаснијом.Следеће препоруке се тичу ажурирања бирачких спискова и њихове доступностијавности. Препоруке за финансирање изборних кампања је да то будесредствима из јавних извора, која би се расподелила у једнаким износима свимпредлагачима проглашених листа на изборима.Листе које не освоје најмање 1одсто од укупног броја гласача да би били корисници овог права треба да вратесредства добијена из јавних извора. Када је реч о медијима препорукаЦесида је да се обједини медијска регулатива у једном акту којим би серегулисали сви важни аспекти медијског функционисања у изборним кампањама.Надзорно тело би морало активније пратитипоштовање закона, а да оне који кршенорме сакционишу. Пажњу је потребно усмерити на локалне и регионалне емитере, поред емитера са националнимфреквенцијама. Посебно је наглашена потреба да се појача регулатива кодштампаних медија, као и формирања Савета за штампу и увођења санкције иконтроле над медијима који пропагирају говор мржње и нетолеранцију ианимозитете према политичким супарницима.Председница Изборне комисије СоњаБркић похвалила је овај пројекат и нагласила значај оваквих дискусија које ћеза резултат дати модел за законску регулативу.Поред предлога запрофесионализацију и решења у вези са избором изборне администрације,Бркић је указала на потребу да се дају предлози и за њихово разрешавање.Соња Бркић навела је и потребу за увођења обуке о изборном праву.На крају данашњег сусретаучесници су се сложили да је неопходно проучити и законе европских земаља, каои да законе које правино треба да буду по мери човека.